Robin

    Hej! För 3 år sedan när jag läste Svenska 3 fick jag betyget D, vilket jag var nöjd med då. Men nu när jag är lite äldre och vill komma in på lärarprogrammet i ämnena idrott och hälsa samt historia, så känner jag att jag kan göra bättre ifrån mig i den kursen. Tycker ni att man ska göra ett försök och höja sitt betyg eller ska jag nöja mig? Vilka delar ingår i en prövning? //Robin

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    just nu är det mycket svårt att hitta var man kan göra en prövning, prövningar är på många ställen - inställda.
    Till högskoleutbildning konkurrerar du med en siffra "meritvärde" och i den ser man inte vilka kurser du har högre eller lägre betyg i.
    Om du skulle höja betyget i Svenska 3 från D till A, höjer du ditt meritvärde med + 0.3 (av totalt 22.5 möjliga) - det är alltså rätt så liten höjning. Det finns inte heller ngn garanti på att Höja betyget. Man kan på prövningen få samma betyg eller t o m lägre betyg, men då står det högre betyget "fast" (om man har flera betyg i samma kurs, är det Högre betyget som gäller).

    Delar i prövningen i svenska-kurser
    1. skriftlig del
    2. efter ca 2 veckor - muntlig del (frågor till den muntliga delen skriver lärare för Dig, utifrån hur du klarade den skriftliga delen).
    Sedan bedömer lärare + en medbedömare tillsammans vilket betyg du ska ha.
    vänligen
    Julia