Maria
    Hej,

    Jag har några frågor som jag inte riktigt hittar svar på. Min dotter, som är svensk och bor i New York, behöver behörighet i svenska för att söka till lärarlinjen i Sverige. Hon har gått IB Swedish B under två år med bra betyg och har gjort TISUS, men klarar inte det skriftliga delprovet av någon anledning (vi tror det beror på att hon är lätt dyslektisk och har problem med stavning på alla språk). Tydligen tar TISUS Utland ingen hänsyn till dyslexi (vilket känns orättvist) och är väldigt hårda med stavningen. Hennes IB svenskalärare tror att hon skulle klara en prövning bra om hon bara fick chansen. Går detta att ordna utan att vara skriven i Sverige? Om inte, skulle hon kunna gå kursen "svenska som andraspråk 3" på distans utan att vara skriven i Sverige?

    Tack på förhand,

    Maria

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    det svar vi fick från Skolverket när vi ställde frågan om prövningar var att personen måste vara bosatt i Sverige för att ha rätt att göra prövningar. Vad gäller läsa svenska 3 eller SAS 3, så hänvisas man till komvux i "hemkommunen". Med "hemkommunen" menas en kommun där man är folkbokförd. Ni kan prova vända er till den kommunen där hon var folkbokförd senast, när hon var folkbokförd i Sverige. Jag kan dock inte lova att den kommunen kommer ge henne plats på kursen. Komvux har begränsade resurser och måste svara PLATSBRIST till många sökande för att budgeten räcker tyvärr inte för alla som vill eller behöver få plats på komvux-kurserna.
    Det kan tyvärr vara så att din dotter måste skriva/folkbokföra sig i Sverige om hon vill göra prövning eller läsa en komvux-kurs. Som folkbokförd i Sverige kan man bo utomlands och läsa "mot" komvux i "sin hemkommun" på distans.
    Du/ni får annars gärna samråda med Skolverket, med komvux i den kommunen där din dotter senast var folkbokförd och även med studievägledare på det lärosäte där din dotter vill senare, i Sverige, studera. Det kan inte uteslutas att det kan finnas någon lösning även utan att behöva skriva sig i Sverige. Om ni hittar en sådan lösning får du gärna höra av dig till oss. Vi vill lära oss mer för att kunna hjälpa fler!

    • : Tusen tack för utförligt svar! Jag har mailat både skolverket, Komvux i kommunen där hon föddes och universitetet hon vill läsa på så småningom. Hoppas det går att fixa - jag meddelar hur det går.
    • Julia : FRåGA SYV håller tummarna!