Emelie
    Jag undrar om jag kan göra prövningar i Sverige (Linköping) även om jag har norskt personnummer och är folkbokförd i Norge? Jag är bosatt i Oslo och vill plugga upp mina betyg från gymnasiet genom att göra prövningar. Jag är alltså inte längre folkbokförd i Sverige och har inte varit det under de 3 senaste åren. Fungerar det att göra prövningar i Sverige ändå? Tacksam för svar!

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Emelie, i Linköping är det [email protected] tel.nr 031-205393 säger de på JobbTorget men det stämmer inte... jag fick nu fram att det är Prövningsansvarig: Heléne Olsson, [email protected] , telefonnummer 013-26 30 72 som ansvarar på prövningar i Linköping. Kontakta henne - är mitt råd.

    Allmänt gäller: du behöver inte vara skriven just i Linköping, men behöver troligtvis vara skriven i någon svensk kommun för att kunna anmäla dig till prövning i Sverige (i Linköping eller i en annan stad).

    Tips: satsa på högskoleprovet. Det är dessutom billigare. Anmäla sig till högskoleprovet kostar 450 kr. Anmäla sig till en prövning kostar 500 kr. Prövning gör man, dessutom vid 2 olika tillfällen (i alla fall oftast) - skriftlig del och efter ca 2 veckor - muntlig del.
    Högskoleprovet gör man på en dag. Nu är det till vårens (i april 2019) högskoleprovet som det blir möjligt att anmäla sig. Anmälan till höstens HP stängdes 3 sept.2018.

    • : Tack för svar! Men i Norge så räknas inte det svenska högskoleprovet in. Så det spelar ingen roll om jag gör det om jag vill studera i Oslo.
    • SYV-besökare : Prövningsansvarig: Heléne Olsson, [email protected] telefonnummer 013-26 30 72 - kontakta Heléne och Lycka till!
    • SYV-besökare : Känner till fall då folk utan svenskt personnr. fick göra prövningar och fick betyg. Det kan vara lite krångligt men borde gå att lösa.
    • : Okej! Tack så mycket! Då kontaktar jag henne. /Emelie
    • Anna : Lycka till!
    • Anna : Tyvärr fick nu svar från en sakkunnig: - svar från Skolverket att det är bara möjligt att göra en prövning på Komvux om man är bosatt i Sverige. Skollagen 20 kap, §40.
    • : Okej, men hur ska jag göra då? Vad finns det för alternativ?
    • : Jag måste ju på något sätt kunna läsa upp mina betyg!
    • Milla : Jättesvårt att svara på. Det är tyvärr inte en rättighet att kunna höja sina betyg. Vi på Fråga SYV beklagar det men kan inte ändra reglerna. Ett tips är att komma till Sverige och bosätta dig här ett tag medan du gör prövningar. Du kan också söka svar hos Skolverket själv - de har både tel.tider på Upplysningstjänst och möjlighet att maila till dem. Svar kan dröja och vara rätt så formell - typ "För info hänvisar vi till vår hemsida. Hälsningar Skolverket". - men du kan ju i alla fall testa det. Ang. uppfattning att man på ngt. sätt måste få möjlighet att höja sina betyg - så stämmer inte det många ggr. Ex. personer som i sina slutbetyg (som man fick t o m 2013) har lokala kurser eller andra kurser som är har någon motsvarande ny kurs har ingen som helst möjlighet att höja betyg i de kurserna (därför att betyg i de gamla kurser får inte sättas efter 30 juni 2016 och det ej finns någon ny motsvarande kurs, över huvudet taget). Så, det stämmer tyvärr inte att alla har möjlighet att höja sina betyg.
    • Milla : Se om du vill hos https://www.samordnaopptak.no/info/kontakt/ söka svar om det i Norge finns någon sort motsvarighet till svenska högskoleprovet - test man kan göra, genom vilket man kan komma in på högre utbildning, oavsett hur höga betyg man har.
    • : Men frågan gäller ju att jag vill läsa upp mina betyg, inte någon annan :) Det är svenska och matte som det gäller för min del, inga lokala kurser. Vad jag har för erfarenhet av att "flytta" tillbaka till Sverige så tar det 6 månader och jag har ingen möjlighet att bara "flytta dit ett tag". Jag har ett jobb som jag måste vara på. Jag tror inte på att det inte går! Jag har en vän som är i exakt samma situation som mig. Skriven och bor i Norge och ska göra prövningar nu i mitten på november. Hon har redan anmält sig och betalat in avgiften! Det är därför jag blir så paff över att jag inte får! Vi är i EXAKT samma situation. Så det borde ju gå!
    • Anna : Det var kanske fel att nämna "lokala kurser" - det vara bara ett exempel på att folk som för bara fem år sedan fick sina gymnasiala betyg ej kan läsa upp dem. Det är orättvist och mycket tråkigt. Kan du anmäla dig i samma kommun som din vän, som också bor i Norge?
    • : Åh, jeg kjønner! Jag håller på att försöka anmäla mig dit. Jag har kontakt med en studievägledare i Oslo nu och väntar bara på svar vilka kurser jag verkligen behöver. Ska även försöka anmäla mig till den kommunen. Men sista anmälningsdatum är snart och jag måste få svar först. :) Finns det någon historia bakom varför det inte går? Borde inte alla nordiska länder ha ett "samarbete" med varann.?
    • Anna : Hemsida om nordiskt samarbete är https://transition.norden.org/da/hallo-norden - var god kontakta dem.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag ska försöka förklara varför det är svårt att anmäla sig till prövnignar; även om man bor permanent i Sverige är det svårt att anmäla sig till en prövning. Det är nämligen ekonomiskt mycket icke-fördelaktigt för dem som erjubder prövningar; det går inte att anordna en prövning för 500 kr. men anordnaren av en prövning får ej ta ut mer i avgift. På så sätt går de som anordnar prövningar "back" ekonomiskt - ca 1000 kr per prövning, uppskattningsvis... Det är alltså dyrt att erbjuda prövningar; lärarlöner, administrationskostnader, underhåll av lokaler är inte gratis... men avgift som får tas är max 500 kr per prövning.
    Vi får gång på gång frågor om varför det inte går att anmäla sig till en prövning... och vi har undersökt frågan flera ggr. Det vi kom fram till är att pga det är så dyrt och besvärligt att erbjuda prövningar, försöker man att "i smyg" undvika att erbjuda dem - hittar på olika hinder... sätter upp korta anmälnings-perioder; skriver på hemsidorna att "endast folkbokförda i vår kommun får anmäla sig", vilket strider mot reglerna - men de skriver så i alla fall /antingen är de inte bekanta med reglerna eller gör "vad som helst" för att undvika erbjuda prövningar/.
    Jag förstår att det inte är mycket till "tröst"... men det är i alla fall vad vi kom fram till.
    Vi beklagar, men vet faktistk inte vad vi kan göra.
    SYV är inte lärare och kan inte sätta betyg. vi kan alltså inte erbjuda möjlighet att göra prövningar.
    Vi har påtalat problematiken i olika forum.
    Förklaringen till varför prövningsavgift inte har höjts på många år måste, rimligtvis, vara sådan att alla ska ha råd att göra prövningar och inte bara "de rika". Men i praktiken blir det att man ska ha tur eller vara extremt envis och flexibel - för att lyckas anmäla sig till en prövning.

    Vänligen
    ANNA

    • : Tack för svar igen! Jag har en liten fråga på ditt svar. Jag fick ett svar från en studievägledare om att jag då isåfall skulle göra nationella provet tillsammans med de elever som gjorde det på skolan. Är osäker på om det är samma lokal som eleverna, men det var iallafall samtidigt. Då måste det ju ändå vara i en lokal under skoltid och alltså inte en lokal som behöver hyras? Där var det som att den prövningen var det nationella provet. Är det skillnad på prövningar som gymnasieelever gör och prövningar som jag vill göra? Vilken tur att jag är väldigt envis och flexibel! :)
    • Liselotte : Det finns visst utrymme att utforma prövningsutförande på olika sätt - på lokal nivå. Målet är att läraren testar innehåll i hela kursen och hen tillsammans med en medbedömare /alltså, 2 lärare/ sätter betyg. Efter den skriftliga delen - ca 2 v senare - brukar man ha Muntlig genomgång och svara på frågor som läraren utformar utifrån dina svar på det skriftliga provet. Om prövningar erbjöds endast samtidigt som elever på gymnasiet skrivet slutprovet - skulle det vara en gång om året + Hur många extra-personer kan rymmas i en skrivsal? Ska de sitta på axlarna på varandra i 3 lager? :)
    • Liselotte : Det finns väldigt många personer som söker var de kan anmäla sig till prövnignar. Många chansar, utan att förbereda sig. De tänker att 500 kr är inte så värst mycket pengar och det kan "offras" på att i fall man får högre betyg - så är det ju bra i så fall, annars - så kvittar det og... Och det förhållningssätt förstör för dem som förbereder sig noga och verkligen "vill någonting" med att göra prövning; och inte bara chansar. Men det är svårt att förbjuda folk att anmäla sig - om de nu hittar var de kan göra det. Det finns för- och nackdelar här också; precis som med det mesta, annars...