Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,
    de som inte är gymnasieelever (alltså inte är inskrivna i ngn gymnasieskola) får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner - i hela Sverige.
    Skolverket säger att prövningar måste erbjudas i de kurser i vilka finns PÅGÅENDE UNDERVISNING. I vilken kommun bor du eller i vilka kommuner vill du göra prövningar?
    Fråga SYV har ingen möjighet att leta var prövningsanmälan är öppen just nu - men vi kan svara om det i de kommuner som du är intresserad av finns pågående undervisning i de kurserna som du är intresserad av; och om pågående undervisning finns då måste också prövningar erbjudas. Så påstår i alla fall Skolverket.
    ****
    Då moderna språk är obligatoriska kurser på vissa gymnasieprogram, bl.a på Samhällsvet.programmet (2 kurser mod.språk är obligatoriska och tyska är ett av de språken som Måste erbjudas - de andra två är Franska och Spanska...) - då borde det i alla kommuner där det på gymnasiet finns SA erbjudas prövningar i tyska 3 och 4; Se en lista på gymnasieskolor som erbjuder SA - gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=SA
    Samhällskunskap 2 är obligatorisk kurs på inriktningen samhällsvetenskap på SA - så måste prövning erbjudas om det på en gymnasieskola erbjuds SA/samhällskunskap; se på vilka gymnasieskolor som SA/samhällsvetenskap erbjuds: gymnasieguiden.se/gymnasium?program=SA/samhällsvetenskap

    • : Jag har läst både tyska 3 och 4 men skulle vilja tenta av på egenhand för att få högre betyg i de ämnena. Samma sak med samhällskunskap 2. Kan man tenta av de genom prövning endast
    • Mikael : Ja, du får anmäla dig till prövningar, oavsett om du har betygen i kurserna eller inte. Det gäller i så fall att hiitta var du kan anmäla dig till prövningar. Många vill göra prövningar, och det blir allt svårare att hitta var man kan anmäla sig till en prövning... :(