Ida

    Hej! Jag har läst att slutbetyget i Idrott och Hälsa 1 inte räknas med i jämförelseantalet när jag söker till högskolan, om det har tagits ut på komvux. Gäller även detta för prövningar? Jag har redan godkänt betyg i kursen och har tagit studenten. Men vill höja min merit i BII-gruppen. Går det? Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, om du har examensbevis från gymnasiet då är Idrott-och hälsa 1 kursen obligatorisk och betyget räknas in i ditt jämförelsetal. Läsa kursen på komvux kan man inte göra för den ges inte på komvux, men om du hittar var du kan göra prövning och får på prövningen högre betyg i kursen, då kommer det högre betyget räknas in i ditt jämförelsetal.
    När du inte längre är gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare