Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    prövningsställena får befria från avgiften men det är sällan som de gör det. Avgiften täcker inte den faktiska kostnaden för att erbjuda en prövning: lärartid och administration kring prövningar kostar betydligt mer än den avgiften som max får tas ut, på 500 kr. Trots det kunde man förut se att i vissa kommuner befriade de från prövningsavgifter, men med rätt så stora begränsningar: t.ex om man var folkbokförd i samma kommun där man gör prövning och vid tidpunkten för prövningen var studerande på komvux. Eller om man tidigare har läst samma kurs på komvux och fick F. Det är, som sagt, sällan som man kan se någon befrielse från prövningsavgiften och nu, med Covid-19, när det blev jättesvårt (ibland omöjligt) att hitta var man kan anmäla sig till en prövning - så har jag svårt att tro att det kommer bli möjligt slippa avgiften. Men se gärna med de ställen där du tänker anmäla dig till prövningar.

    Din andra fråga gäller BII, kompletteringsgruppen. Svaret är följande: om du innan komplettering (som kan göras i form av prövningar eller på andra sätt) är behörig, kommer du prövas med det lägre meritvärde som du hade innan komplettering, i BI, direktgruppen, men samtidigt också i BII - med det högre meritvärde som du får genom en komplettering.

    Men om du innan komplettering inte var behörig, kan du inte prövas i BI, utan endast i BII; detta på grund av att obehöriga prövas inte till svenska högskoleutbildningar.
    Vänligen
    Julia syv

    • : Vad menar du med "detta gör att obehöriga prövas inte till svenska högskoleutbildningar"
    • Julia :

      Eftersom obehöriga prövas inte till svenska högskoleutbildningar (till skillnad från t.ex yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se - där obehörig kan komma in), då prövas man först när man blir BEHÖRIG.
      Om man blir BEHÖRIG genom en Komplettering, då prövas man endast i kompletteringsgruppen, BII.
      Allmänt gäller: en och samma sökande kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt. Det är inte alls ovanligt att man prövas i BI, BII och HP (samtidigt). Man kan även samtidigt prövas i BF och AU. BF = sökande med omdöme från en folkhögskola. AU = alternativt urval (som ibland, på undantag, öppnas för). Om AU kan du läsa bl.a på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    • : Jaha, okej. tack för svaret.
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer