Anna

    Hej, jag skrev här tidigare om en annan fråga och fick veta att jag kunde prövas i matematik 1a även om jag har en examen i högskoleförberedande program (samhäll) och söker in på ekonomiprogrammet. Stämmer detta 100% i min situation? Vet att matematik 3b krävs för programmen som jag söker in på och har just nu D i matematik 1b men vill få A i matematik 1. Ersätter matematik 1a, 1b i mitt examensbevis utan att det blir några problem?

    Har självklart matematik 2b och 3b som krävs i mitt examensbevis.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,

    om du får högre betyg i matematik 1a än det betyget du har i matematik 1b, som ingår i ditt examensbevis, kommer du få högre meritvärde (höjningen blir på + cirka 0.1) och med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen - för att du har på så sätt konkurrenskompletterat. Du kan få högre betyg i matte 1b eller 1c, om du vill - eller i matte 1a, resultatet blir detsamma - höjning av meritvärde som du kommer prövas i BII-urvalsgruppen med.
    Om du har lägre betyg i matte 2b, än betyget A, kan du göra prövning i matematik 2a.  Det är de svar vi flera gånger fick från de som jobbar med antagning till svenska högskole-universitetsutbildnignar.
    För övrigt...
    På nivå3 finns inte a-spår längre, utan finns endast 2 kurser matte 3b och 3c. Så här skulle du kunna göra prövning i matte 3c, men det är oftast lättare att få högre betyg i b-spåret, än i c-spåret...
    I dokumentet Examensbevis kommer dock ingenting att ändras. Du skickar examensbevis + separat de nya betygen (eller snarare laddar upp dem på www.antagning.se). Och detta helt oavsett om du höjer betygen i exakt samma kurser som ingår i ditt examensbevis eller i motsvarande kurser, t.ex att du har matematik 1b i ditt examensbevis och får högre betyg i matematik 1a.
    Du kan ställa den frågan till Antagning.se och där du anmäler dig till prövningen. Jag är säker på att du får samma svar som jag ger dig här nu.