Ida
    Hejsan! Jag undrar om jag kan göra prövning i matte 1a och höja min merit fastän jag har läst 1b på gymnasiet? Jag behöver egentligen inte höja min merit, utan endast dubbelgardera mig så att jag även hamnar i BII gruppen eftersom att det program jag har tänkt att söka ofta har lägre antagningspoäng i BII gruppen än BI. Tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej ida,

    Ja, om du i examensbeviset har en kurs matematik 1b, kan du genom prövning (eller genom studier på komvux) få betyg i matematik 1a och i fall du får högre betyg i matematik 1a, än du hade i 1b, kommer du på så sätt höja ditt jämförelsetal (och med det också meritvärde). Och med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen men samtidigt i BI (med det lägre meritvärde).
    Mvh
    Julia

    • :

      Gäller det även om mitt program jag söker har som krav att jag har läst matte 2b? Spelar en prövning i exempelvis matte 2a någon roll då?

    • Anna :

      Vilket program som du söker till har som krav att du har betyget i just matte 2b? Det som är vanligt är att svenska högskoleutbildningar kräver för särskild behörighet matematik 2a/2b/2c vilket betyder att vilken som helst av de tre kurser går bra att ha godkänt betyg i.
      Om du siktar på en Yrkeshögskoleutbildning (www.yhguiden.se) där behörighet kan beskrivas (inom matematiken) - matematik 2b eller 2c, då gäller följande: yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Och hur höga betyg man har spelar mindre roll (så länge man har godkända betyg) när man söker till yrkeshögskola; detta pga yh tar mycket hänsyn till "annat" som t.ex arbetslivserfarenhet, motivation, inträdestester och annat som inte är betyg.