Viktor
    Hej!

    Jag fick tyvärr F på matte 3b kursen och behöver få ett godkänt betyg inför universitetet. Hur bör jag bära mig åt?

    Jag har de studiemedel som krävs tillgängliga, men behöver på något sätt göra ett kursprov någonstans, och inte gå någon komvux kurs, om jag har rätt uppfattning.

    Min fråga är då, vart finner jag en verksamhet där jag kan göra ett kursprov och tider för det?
    En guldstjärna om ni kan svara på hur ofta dessa brukar finnas tillgängliga.

    Mvh Viktor
    • Jelena : Just nu ser jag att man kan anmäla sig till prövning i matte 3b i Göteborg - t o m 3 sept 2020 kan man anmäla sig till prövning som sker 1 oktober; och t o m 24 sept - till prövning som sker 22 okt 2020. Se på https://provninggbg.alvis.gotit.se/Student/kurskatalog.aspx - info kan dock ändras fort, när alla platser blir uppbokade. Jag skriver detta kl.22 den 25 aug 2020. Lycka till! J. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    när du skriver "kursprov" så tror jag du menar Prövning, som egentligen heter Särskild prövning. De som inte är gymnasieelever får göra Prövningar i hela Sverige - oavsett vilken kommun de är folkbokförda i eller i vilken stad de bor. Så, du får gärna leta i hela Sverige. Dock är det mycket svårt att hitta. Prövningar erbjuds inte på distans och på plats erbjuds de inte heller p g a Covid-19... så det blir som "Moment-22", tyvärr.
    Redan innan Covid-19 var det rätt så svårt att hitta var man kan anmäla sig till en prövning och nu är det extremt svårt (kanske t o m omöjligt). Så, om du får en chans att läsa kursen på komvux, så ta den chansen, är mitt råd. Du kan också söka på folkhögskolorna om de kan erbjuda läsa matte 3b (eller 3c) - på en folkhögskola kan man få omdöme om särskild behörighet vad gäller en specifik kurs, t.ex matte 3. Pga att det ser med prövningar ut som det gör, är det många som söker var de kan läsa kurser och på komvux är det endast i den kommunen där du är folkbokförd, men folkhögskolorna är inte kommunbundna så det är fritt fram att söka på alla de olika folkhögskolor (finns cirka 155 st. i Sverige).