Elev

    Hej, Jag ska börja 2an på gymnasiet efter sommarlovets slut. Men innan det ska jag göra matte prövning i matte1b eftersom jag inte klarade nationella provet tidigare. Min fråga är om krav gränsen för godkänt har desamma som det tidigare provet eller om det sänks/höjs?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sanna!
    Prövningar brukar bestå av 2 delar - skriftliga och sedan muntliga. Till den muntliga delen skriver läraren och medbedömaren ihop frågorna utifrån elevens svar på den skriftliga delen av prövningen. Mer än så kan inte jag som inte är mattelärare utan en SYV - svara. Det är lärarens kompetens att sätta ett rättvist betyg.
    Innehåll i kurserna i matematik kan du se på www.matteboken.se
    Tips! prata med SYV-en på din skola om möjlighet att läsa om kursen matematik 1b under år2 på gymnasiet. Jag vet inte vilket program du går - och med det vet inte om du behöver läsa mer matte än endast matte1b.
    Ett annat tips: om du, mot förmodan, inte klarar matte1b (alltså på nytt får F), prata med SYV på din skola om eventuell möjlighet för dig att läsa eller göra prövning i matematik 1a (en kurs som är lite lättare/enklare) än matte 1b. Betyget i matte 1a får ingå i examensbevis även om ditt program egentligen innehåller b-spår i matematik (den frågan kommer förmodligen behöva behandlas av rektorn och kursen matte 1a är inte så mycket enklare än 1b... men jag vill ändå berätta för dig om ett sådant (eventuellt) möjlighet).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Vi håller tummarna!

    Liselotte