Björn
    Hej!

    Då jag har de gamla betygen, delvis MVG-IG så upptäckte jag att möjligheten att göra prövning i de gamla kurserna utgick 30/6 detta år. För att komma in på programmet jag vill börja på högskolan så ska jag läsa Engelska 7 för att få merit på mitt betyg men skulle även behöva göra en omprövning i Religion A som jag gick för att komma in, delvis efter hur det har sett ut senaste åren. Men då det ej går att göra prövning i gamla kurserna. Hur kommer det att fungera för mig? Då Religion 1 är gamla Religion A och innehåller samma antal poäng får man göra en prövning i den kursen då och den kommer in på betyget eller är chansen körd efter 30/6?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Björn!

    Det stämmer att det ej längre är möjligt att göra prövning i "gamla" gymnasiala kurser.

    Men det går bra att göra Prövning /eller läsa om på komvux/ Religion 1 (i stället för Religion A), därför att det är en "motsvarande kurs":

    I ditt Slutbetyg kommer inget att ändras, men om du vid ansökan bifogar betyg i Psykologi 1 och betyget är högre än det betyget som du hade i Psykologi A, kommer det nya betyget räknas in i stället för det gamla betyget.

    Om du hade betyg i G i Psykologi A, höjer du ditt meritvärde i fall du får betyg A, B, C eller D i Psykologi 1.

    Om du hade betyg VG i Psykologi A, höjer du ditt meritvärde om du får betyg A eller B i Psykologi 1.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare