Victoria

    Jag går gymnasiet nu(estet musik)och funderar på att göra en prövning i fysik 1a. Kan jag göra det samtidigt som jag går gymnasiet även fast jag inte tar den kursen? (Det känns som att man behöver grundläggande behörighet försånt och det får man ju inte förens man är klar med gymnasiet)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, du har inte rätt att göra prövningar på andra ställen än din egen gymnasieskola så länge du är gymnasieelev. Och din egen skola måste erbjuda prövning för dig endast om du fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kan erbjudas. För övrigt, så är det inte förbjudet för din gymnasieskola ge dig möjlighet att göra prövning i t.ex fysik1a, men din skola måste inte göra det.

    Jag undrar om hur du ska skaffa dig kunskaper i fysik1a, om du inte läser den kursen? På prövningen visar man att man har kunskaper, men varifrån ska de komma?
    Jag tycker det är mycket bättre om du försöker läsa den kursen - kanske inom Individuellt val eller som en utökad kurs om din skola kan ge dig den möjligheten.
    I annat fall kan du läsa fysik 1a på komvux efter gymnasiet. På heltid läser man den kursen på 7.5 veckor (alltså om man ej samtidigt läser någonting annat, utan endast den kursen).

    Det är kostsamt och besvärligt att erbjuda prövningar. Därför brukar inte skolorna erbjuda prövningar om det inte är elevens rättighet. Och i fall kursen fysik1a ej går på din skola, då finns det troligtvis ingen lärare på din skola som är behörig i fysik och då finns det inte ens praktisk möjlighet att erbjuda dig varken sig läsa den kursen eller göra prövning i den.

    • : Ok tack för svar
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!