Martin

    Hej! Jag går på NA. Jag har haft otur och fått F på idrotten i slutet av kursen. Nu har jag dock gjort omprövning och fått C på den. Men nu finns det två kurser i min studieplan. Ett med C och Ett med F. Så jag undrar om idrotten med F kommer att räknas med i jämförelsetalet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martin,
    om man har flera betyg i samma kurs, är det Högre betyget som gäller. I ditt examensbevis /från gymnasiet/ bör därför Idrott och hälsa 1 med betyget C finnas med /endast/ och F betyget i samma kurs bör inte synas, över huvudet taget.
    På komvux får inte kursen idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis (ändring av reglerna från 1 jan 2017), så om man tar ut examensbevis från komvux, ingår inte kursen idrott och hälsa 1 i det dokumentet (men den enskilda betyget "gäller" ändå, alltså om man behöver det betyget för särskild behörighet, t.ex om man söker till Idrottslärarutbildningen eller till Fysioterapeutprogrammet, så har man i så fall behörighet - även om betyget inte ingår i examensbeviset).
    Vänligen
    ANNA

    • :

      Nej, jag går inte på komvux. Men vi har dexter och i min studieplan så syns det idrotten med F. Det är det som jag är förvånad över. Att jag har två Idrottskurser i min studieplan på dexter.

    • Anna : Heter båda kurserna "Idrott och hälsa 1"? i så fall är det samma kurs och det högre betyget gäller. F bör i så fall inte synas i examensbeviset.
    • : Ja, det gör dem. Tack för de snabba svaren!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer