Sara

    Hej! Jag går andra året på ekonomiprogrammet, men har nu insett att jag vill plugga till Läkare. Jag behöver då behörighet till fysik 1,2 biologi 1,2 och matte 4. Jag personligen lär mig mycket mer genom att plugga själv, undrar då om man kan göra prövning för te.c fysik 1, kemi 1 och bio 1 under/efter sommarlovet då jag redan har börjat plugga lite på det nu redan. Kan man gö prövning under sin gymnasietid på ämnen som man inte läser? Alltså No-ämnerna och matte 4?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    rättighet för gymnasieelev vad gäller prövningar är att i fall eleven fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas - då får eleven göra prövning innan hen avslutar årskurs 3. I alla andra fall har eleven inte rätt att göra prövningar. Med det menas att skolan kan/får frivilligt att låta eleven göra prövningar, men det förekommer i princip aldrig. Det är dyrt och besvärligt för gymnasieskolan att anordna prövningar och därför görs det endast om eleven både har rätt + även vill genomgå en prövning.
    Dina alternativ är att försöka läsa någon av de kurserna som du behöver för behörighet till läkarprogrammet inom ditt nuvarande program, t.ex inom individuellt val. För övrigt, så får du komplettera efter gymnasiet. Att du bedriver självstudier är jättebra. Du får givetvis fråga på din skola om du kan göra prövningar. Jag tror, tyvärr, du får ett negativt svar.
    Hör av dig sen och berätta vad som händer, vad svar från din skola blev.
    Lycka till!
    Julia