Michaela
    Jag är angelägen om att läsa Franska 3 och önskade läsa kursen som utökad, men det visade sig att min skola inte kommer att erbjuda kursen till hösten. De kan heller inte svara på om de kan låta mig göra en prövning på skolan, och jag undrar därför om man kan få göra prövning någon annanstans? Som hos en annan gymnasieskola, eller på ett komvux fastän jag är under 20.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Michaela!

    Vad tråkigt! Skolan kan bara erbjuda dig göra en prövning på skolan om skolan erbjuder franska 3 vilket inte är ditt fall.

    Enligt skolverket:

    Även den som inte är elev kan vända sig till en skola för att genomgå prövning och få ett betyg i ett ämne eller en kurs.

    Det innebär att du kan vända dig själv till andra skolor och fråga om du kan få göra prövning.
    Du kan också ringa komvux i din kommun för att få tips på var du kan vända dig. Det kan nämligen se olika ut i olika kommuner hur skolorna ser på prövning.

    Sammanfattning: det finns ingen generell rättighet att göra prövning på andra skolor där man inte är elev; leta rätt på Prövningsenheten i din kommun och ta reda på vilka regler som gäller för just dig i din situation.

    Lycka till!

    Hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare