Karin
    Hej
    Om man vill göra en prövning i ett ämne som man inte fått betyg i ännu och inte fått sitt slutbetyg, kan man göra prövningen på en annan gymnasieskola då? Tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Karin,
    i de flesta kommuner brukar det finnas någon sort Prövningsenhet. Ibland tas det avgift, t.ex. 500 kr. per prövning, man kan få tillgång till behörig handledare och måste anmäla sig några veckor innan prövningstillfälle.
    Om din kommun saknar prövningsenhet, fråga på Komvux /trots att du läser på en gymnasieskola, kan du fråga på komvux om prövning; du har rätt att få info- om vad som gäller i din kommun/.
    Angående göra prövning på en annan gymnasieskola - kan det bero på...
    Din skola kanske har avtal med andra skolor /en sort "gemensam gymnasium"/ för att elevena skall kunna läsa kurser eller göra prövningar i ämnena som inte finns på den egna skolan. Det måste du fråga på din skola eller på Utbildningsförvaltningen i din kommun.

    Du får givetvis fråga på den andra skolan, där du vill göra Prövning. Om de tar emot dig och ger dig möjlighet att göra prövning - jättebra! Får du betyg i en kurs, så gäller det betyget, oavsett var du fick det.
    Jag tror, dock, att chanserna är inte stora att en skola, som inte har dig som elev, vill lägga resurser på att ge dig möjlighet att göra prövning. Detta pga lärarens arbetstid tas i anspråk och tid är pengar i slutändan.
    Mitt råd är att du skickar mail eller ringer rektor på den skolan där du vill göra prövning. En enskild lärare får inte bestämma i den frågan. Rektor bestämmer. I fall du får ett positivt svar från rektor, får du givetvis göra prövning och jag önskar dig stort Lycka till!

    Info- om Prövningsenheten hittar du på din kommuns hemsida. I fall du söker på "prövning" och inte får någon träff, ring kommunväxel och fråga om det finns Prövningsenhet eller motsvarande. I fall de i kommunväxel inte kan svara, fråga på komvux.

    Du är välkommen att kontakta oss med andra frågor och hör gärna av dig och berätta hur det gick med prövningen. Vi håller tummarna för dig! *L*
    Julia SYV