sara
    Finns det möjlighet att göra en prövning i tyska 4 på en annan skola än den man går på? Går det att göra prövning på en kurs man gått halva av men sedan hoppat av (alltså varken fått betyg eller -/F i )

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    reglerna säger att alla påbörjade kurser på gymnasiet bör betygsättas. Jag tror därför att du kommer att få betyg i den kursen. Tyvärr så låter det som att risken är stor att det blir ett "F".
    Se på din kommuns /där du är folkbokförd/ hemsida om du hittar Prövningsenheten eller fråga i kommunens växel - om prövningsenheten finns eller om prövningar görs på komvux i din kommun alt. om det är någon annan lösning vad det gäller prövningar.
    Det finns inget annat ställe, förutom den egna skolan eller Prövningsenheten /alt. komvux/ där man kan göra prövning. Det kan finnas något sort Samarbete mellan olika gymnasieskolor då de agerar som en skola /"det gemensamma gymnasiet" - fråga om det finns i din stad/.
    Du går givetvis kontakta rektor på de andra gymnasieskolor med frågan om du får göra prövning där. Jag har dock svårt att tro att rektorn beviljar det pga en annan skola, där du inte är elev, inte alls är skyldig att erbjuda dig undervisning, handledning eller möjlighet att göra prövning. Att förbereda och genomföra prövning kräver lärarens arbetstid och kostar därför pengar. Som sagt, kan du fråga men jag tror att chansen är minimal att du får det beviljad.
    På prövningsenheter i kommuner kan det vara lite olika regler. Vem som helst får anmäla sig till en prövning där men i de flesta fallen kostar det - t.ex. 500 kr. per prövning. Man kan bli befriad från att betala i vissa fall - t.ex om man sedan innan har fått F-betyg och man gör prövning för första gången i just den aktuella kursen. Det är ett exempel på vilka regler och bestämmelser som brukar finnas.

    Sammanfattning: det finns ingen generell rättighet att göra prövning på andra skolor där man inte är elev; leta rätt på Prövningsenheten i din kommun och ta reda på vilka regler som gäller för just dig i din situation.

    Önskar dig stort lycka till!
    mvh
    Mikael SYV