Sigurd

    Hej, har fått underkänt i en kurs som krävs för att läsa på ett visst program. Kursen startar upp igen nästa år, har ej sökt komvux. Går det att läsa upp betyget genom prövning innan nästa antagningsperiod.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    De som inte är gymnasieelever, får göra prövningar i hela Sverige och för att få lov att anmäla sig krävs inte att man uppvisar några betyg - så man kanske inte läste kursen men anser sig ha kunskaperna i alla fall, eller så har man läst kursen och fick F eller B, men vill ha A i betyg (alltså höja från F eller höja från ett godkänt betyg).
    Var och när prövningar erbjuds kan vi tyvärr inte svara på. Du får söka på "prövning" på nätet; du kan också fråga på komvux i många olika kommuner.
    De som är gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen skola och endast i 2 fall: vid F-betyget eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas.
    Vänligen
    ANNA