Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    efter det att du slutar på gymnasiet, alltså går ut årskurs 3, ska du kunna leta i hela Sverige (i alla de olika städer) var du ska kunna anmäla dig till prövningar, men inte innan dess.
    Som gymnasieelev har man rätt att göra prövning i 2 fall:
    - i fall man läste kursen och fick F (alltså icke-godkänt betyg)
    eller
    - om undervisning i en kurs som finns inskriven i din studieplan ej kan erbjudas (t.ex pga lärare saknas); oftast är det endast obligatoriska kurser det gäller, ej valbara kurser.
    Alltså, om du som gymnasieelev fick E eller högre betyg, alltså ett Godkänt betyg i en kurs, då kan du inte göra prövning innan du går ut gymnasiet. Så säger i alla fall reglerna.
    Vänligen
    Julia