Sumeya

    Hej Jag undra om jag gör prövning i gymnasiet och frå dålig resultat kan det sänka mina betyg då? PS... Är prövning på gymnasiet grattis om man är elev där ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sumeya,
    som gymnasieelev har man rätt att göra prövningar >> i 2 fall:
    - om man fick F betyg i en kurs man läste på sin gymnasieskola;
    och
    - om en obligatorisk kurs ej kan erbjudas att läsa, ex. om lärare saknades eller om eleven var sjukskriven större delen av kursen och kunde pga sjukdom ej följa undervisningen.

    Du skriver "dålig resultat" och "sänka dina betyg då...", men om du fick F i en kurs, så är det redan det sämsta betyget som finns; man kan ju inte få lägre betyg än F.
    Och om du ej kunde följa undervisning i en obligatorisk kurs - då måste du ju försöka få betyg i den - för att annars uppfyller du inte kraven för examensbevis.
    Även F betyg kan ingå i examensbevis; inte för många F, dock /max 10%, alltså max 250 F-poäng av de totala 2500 poäng som måste på gymnasiet vara betygsatta/.

    Att få göra prövningar i andra fall än de som jag beskriver ovan, är mycket-mycket ovanligt. Rektors beslut krävs och rektorerna brukar säga Nej, bland annat för att prövningsavgift på max 500 kr täcker inte alls de faktiska kostnader som skolan har som erbjuder prövning.  Lärartid som krävs för att genomföra prövning kostar betydligt mer än de 500 kr som får tas /som max/. Skola kan befria från prövningsavgiften. Rektorn är ytterst ansvarig.

    vänligen
    ANNA