Yuanyuan

    Hej! Just nu läser jag det sista året i ett fristående gymnasiet i Borås. Jag undrar om man kan göra prövning i kinesiska steg 3 och 4 för att få meritpoäning. Men min skolan erbjuder inte denna kurs, skulle jag kunna att göra någon prövning på den folkbokförda kommunen, Borås. Jag har tidigare haft kontakt med prövningsenheten i Göteborg, men de säger att de är bara öppna för de gymnasielever som går i ett kommunalt gymnasium i Göteborg. Men efter gymnasiet kan jag göra prövning i var som helst. Jag vill helst inte att vänta en termin till, därför undrar om jag kan göra prövning i Borås istället. Jag har sökt engelska 7 i skolan, men tyvärr finns det inte tillräckliga plats nu, matte 4 läser jag just nu, men högre matte erbjuds inte skolan. Så jag har bara en enda val och det är kinesiska som moderna språk. Därför undrar om hur ska jag göra för att kunna få det, eller finns det andra möjligheter som kan höja min meritpoäning? Tacksam för svaret! Med vänliga hälsningar Yuanyuan

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Reglerna säger att så länge man är gymnasieelev så läser man kurserna samt gör prövningar på sin egen gymnasieskola eller "via" sin egen gymnasieskola; alltså om din skola inte kan erbjuda läsa t.ex kinesiska så kan din gymnasieskola hjälpa dig få läsa den kursen eller göra prövningar på andra ställen, men det är frivilligt för din skola att göra det. Gymnasieskolorna i Sverige måste erbjuda inom ämnet moderna språk endast: franska, spanska och tyska. Alla andra språk kan erbjudas i mån av möjlighet.
    Fråga på din egen skola ännu en gång om de på ngt sätt kan hjälpa dig boka prövning, men svaret kan bli Nej. Argument som du kan försöka använda är att du vill men inte får läsa engelska 7 pga brist på plats i språkgruppen (så förstår jag det av information i din fråga).
    För övrigt, försök få så höga betyg som möjligt i alla de kurser du läser nu.I kursen GA, gymnasiearbete, får man ej högre än E, men i alla andra kurser kan du få upp till A.
    Det är tyvärr många elever som är i liknande situation, när de inte har möjlighet att läsa kurser för att få fler meritpoäng, men så länge det inte är obligatoriskt att ha meritpoäng, så blir det tyvärr så att vissa har mer tur än andra - men du kan ju endast göra det du kan och det är att ännu en gång fråga på din skola om du kan få hjälp att göra prövningar innan du tar ut examensbevis och gör ditt bästa i alla kurser du läser! Lycka till!
    Hälsningar
    Peter