Hej Veronica,
    det finns, enl. vad vi på FRåGA SYV vet, inga centrala/generella bestämmelser ang. antal prövningar, det är "inte reglerat", som det brukar heta. Och då får varje ställe som erbjuder prövningar "hitta på" egna, lokala regler. Det är inte säkert att de skulle hålla "i rätten" om ngn skulle anmäla det och pröva om det håller, juridiskt sett, att begränsa så som många ställen gör... men det är ju för dig, å andra sidan, möjligt att leta efter var du kan göra prövning i Hela Sverige! På så sätt är det nog enklare att hitta där du kan göra prövning än att "bråka" om Varför de har begränsat antal prövningar.

    När vi frågade Skolverket, fick vi svar att det är "inte reglerat", alltså finns inga skrivna regler ang. antal prövningar som man kan göra per termin, månad eller per "kommun"; det finns faktiskt inte så mycket info alls kring prövningar för dem, som inte är gymnasieelever.
    För gymnasieelever finns det rätt strikta regler (kort kan man säga att det är endast på sin egen gymnasieskola som de får göra prövningar och endast i undantagsfall).
    Alla de andra får anmäla sig i alla de olika städer och kommuner; det finns t.ex inte "skrivet" ngt i reglerna om att man måste vara folkbokförd i den kommunen där prövning erbjuds, men vi vet att det finns kommuner som säger och t o m skriver på sina hemsidor att "för att anmäla dig till prövning, måste du vara folkbokförd i den här kommunen". Ang. jurister som är experter i skoljuridik är det en "grå-zon"... Kan vara så att det är fel att begränsa så, men... men... så länge ingen tar upp det "på allvar" och anmäler och kämpar - så vet man inte vad som egentligen emot reglerna eller inom det tillåtna. De centrala bestämmelserna om prövningar kan också ändras ... som det är nu, är det bl.a pga Covid-19 Extremt Svårt att hitta var man kan göra prövning.

    • Kvinna : Tack, ni är helt underbara som tar er tid att svara <3
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!