Victor
    Hej!

    Jag fick nyligen veta att man inte får gå kurser på komvux för att förbättra låga betyg, utan då måste man istället köpa omprövningar i dessa kurser själv..
    Kul, att det verkar löna sig att få ett F i gymnasiet istället för att traggla till sig ett E som man är fast med sen..

    Hur som helst, när det gäller dessa prövningar..
    Till kurser som matematik och natur förstår jag att självstudier inte är något konstigt då kursmålen är väldigt tydliga.
    Jag skulle dock behöva förbättra mitt betyg i Filosofi 1 och Kommunikation bland annat..
    Hur skjutton ska jag hitta relevant studiematerial, som inte är en massa dravel utanför kursmålen för dessa kurser själv?
    Det är ju just anledningen till att jag vill gå dessa kurser på komvux..

    Mycket tacksam för hjälp och tips!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victor. Jag förstår varför du skriver om att det kanske vore "bättre" att få F i kurser på gymnasiet än E (med tanke på att det i så fall skulle vara lättare att få läsa kurserna på komvux). Dock finns ingen garanti ens med F betygen få läsa på gymnasienivå på komvux. Endast grundskola är obligatorisk i Sverige och på gymnasienivå läser man i mån av möjlighet och att man fick F i en gymnasiekurs berättigar inte per automatik till plats på samma kurs igen.
    Du ställer frågan om hur man förbereder sig till prövningar i filosofi och kommunikation. Om jag förstår dig rätt, så har du läst kurserna på gymnasiet. Försök minnas vad ni läste, vad ni gick igenom på de kurserna, vilka läroböcker ni använde mm. Om du är 26 år, då gissar jag på att det var ett bra tag sedan du läste på gymnasiet, så jag förstår att det kanske inte är så lätt att minnas alla detaljer i kurserna. :(
    Där du anmäler dit till prövningar kan på webbplatsen information finnas ang.vilka läromedel som rekommenderas och även andra tips om hur man förbereder sig inför en prövning. Har man tur, så kan man kanske t o m ställa frågor till en handledare (om det får du fråga där du anmäler dig till prövningen). Tyvärr är det inte alltid som möjlighet att få handledning inför prövningar finns. Det är inte heller säkert att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Det är inte en rolig situation. Jag kan hålla med om att det är inte särskilt rättvist eller bra, men vi på FRåGA SYV kan inte förändra den situationen. Vi har i olika forum påtalat om att det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar, att det inte finns samlad info och att det inte finns upplägg för självstudier eller repetition inför prövningar, men det har ännu inte gett önskat resultat, vilket jag beklagar.
    Den här info hittade jag via Prövningsenheten i Gbg (deras webbplats):
    https://provningsenheten.alvis.se/Filosofi1 och tillhörande Prövningsinstruktion;
    https://provningsenheten.alvis.se/Kommunikation

    Obs! vi på FRåGA SYV kan inte ta ansvar för info på prövningsenhetens sida; info gäller i första hand för de som ska pröva via prövningsenheten i Göteborg.

    • :

      Ja precis, det är gymnasiekurser jag pratar om, det är alldeles för länge sen.. Jag kan inte minnas någonting alls.
      Stort tack för länken du skickade ivf, jag sökte upp liknande nu för min kommun Sundbyberg:
      https://www.sundbyberg.se/forskola-utbildning/vuxenutbildning/provning.html
      https://sundbyberg.alvis.se/hittakurser - Samma som din länk fast man hittar inte prövningar?

      Den är inte alls lika tydlig med läsanvisning och allt utan uppger bara "För information om litteratur och innehåll i prövningen kontakta lärare inom ämnesområdet."... (Vilken lärare då?!)
      Inte heller Stockholms är mycket bättre: https://vuxenutbildning.stockholm/komvux/betyg-examen/provning/ ...

      Jag förstår att det inte är ni på sidan här som bestämmer reglerna, ville bara påpeka att det är lite sjukt.
      Ser nu också att även för prövning så lönar det sig att ha fått ett F istället, då får man prövningen gratis..

    • Julia : Avgift som tas ut (max 500 kr) täcker inte alls de faktiska kostnader som uppstår för de som erbjuder prövningar. Uppskattningsvis går man "back" ekonomiskt minst 1.ooo kr för varje prövning med tanke på vad det kostar att anordna och administrera kring prövningar, så det är en "förlust"-affär för prövningsenheterna och de har inte råd att "förlora" hur mycket pengar som helst och begränsar därför på alla sätt de kan möjlighet att göra prövningar. Det är den bild vi har fått från de som är ålagda att anordna prövningar. Ang. de du skriver att det kanske är fördelaktigt att få F och inte E i en kurs, så kan det i vissa fall stämma men man vet på förhand inte hur reglerna ändras framöver, t.ex de som gick ut gymnasiet 2013 och tidigare läste "gamla kurser" som sedan /många av dem/ försvann och finns sedan juli 2016 ingen möjlighet att höja betygen i de kurser som inte längre finns - betygen de har i sina Slutbetyg gäller dock framöver, tillsvidare, men de kan inte på ngt sätt höja dem (finns inte den möjlighet, över huvudet taget) och för konkurrens till högskoleplats hänvisas de till Högskoleprovet som med det blir deras enda chans. Reglerna är inte alltid rättvisa eller logiska. "Övergripande tanke" är dock den att man ska göra sitt bästa i varje kurs man läser och få sedan betyg som man "förtjänar", uppvisar kunskaper för; det är inte tänkt att eleverna ska medvetet få lägre betyg än de kan få.