Ibrahim
    Hej!

    Jag undrar om man kan undgå en prövning i en kurs i gymnasiet som man har redan läst och fått godkänt på? Kan man genomgå en prövning och förbättra sina resultat om man är inte nöjd med sitt betyg? Kan man göra prövningen utan att behöva göra det i komvux istället efter gymnasiet.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, om du har godkänt betyg i en kurs men vill försöka höja ditt betyg anmäler du dig till en Särskild prövning, som anordnas oftast i KOMVUX regi och kostar ca 500 kr per kurs, handledning kan ingå i avgiften - det är lite olika från kommun till kommun. Sök på din kommuns hemsida på "särskild prövning", så får du fram det som gäller för just din kommun just nu. Ang.göra prövning på din gymnasie skola så är det upp rektor på ditt program. Eftersom du har fått ett godkänt betyg, har inte din skola någon skyldighet att ordna prövning för dig. Hälsning Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ibrahim,
    om jag förstår dig rätt, så har du fått E eller högre /dvs ett godkänt betyg/ i en gymnasiekurs men vill få ett högre betyg. Jag antar att det är för att höja konkurrensvärde på dina gymn.betyg som du vill få högre (bättre) betyg i den kursen.
    Att göra Särskild provning i kursen är ett sätt att försöka höja konkurrensvärde på sina gymn.betyg.
    Ett annat sätt är att satsa på att få Meritpoäng. Jag vet inte om du redan har planerat att läsa kurser för Meritpoäng eller inte, därför skickar jag nu en länk där du (om du vill) kan läsa om det: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Jag vill även upplysa dig om att det finns ett helt annat sätt att konkurrera om en utbildningsplats på högskola/Universitet - genom att göra Högskoleprovet. Man måste vara Behörig till utbildningen men kan ha alla E-betyg och ändå komma in på en attraktiv högskoleutbildning om man får högt resultat på HP. Se info- om HP på länken http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html

    Och sist (men inte minst) vill jag tipsa om eftergymnasiala utbildningar på en Yrkeshögskola, som är mindre kända än högskoleutbildningar, vilket är jättesynd för att det finns många bra och de leder mycket oftare till jobb direkt, än högskoleutbildningar. Se utbud på www.yhguiden.se (obs! utbud förändras ofta pga nya utbildningar skapas utifrån arbetsmarknadens behov, så det lönar sig att titta in på den hemsidan lite då och då - och hålla sig uppdaterad ang. vilka nya utbildningar som erbjuds).

    Bästa hälsningar & ha det bäst! Återkom om du har fler frågor!
    Julia SYV