Liza
    Hej jag heter Liza,
    Jag har precis gått ut gymnasiet men har bara 1 merit poäng och det är i Engelska. Jag undrar om det finns möjlighet att göra prövning i Thailänska 3 och 4 moderna språk? Vem kontakter man då?

    Vänliga hälsningar Liza
    • Milla : Om det är svårt att hitta möjlighet att göra Prövning i Thailändska, kanske du bör satsa på Matematik i stället? Vilka mattekurser har du godkända betyg i nu? vilken utbildning på högskola vill du söka till? Men om du t.ex. hittar en Yrkeshögskoleutbildning som du vill söka, ( hela utbudet ser du på www.yhguiden.se ), där behöver du inte några meritpoäng.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Liza!
    Teoretiskt sett, så ja! du har rätt att göra Prövning i Moderna språk (thailändska) 3 och 4 och i fall du får betyget E eller högre - får du 0.5 i merit för steg 3 och 1.0 - för steg 4.
    Prövningar för dig, som redan har slutat på gymnasiet är det Komvux eller prövningsenheten i din kommun som anordnar.
    Å andra sidan, eftersom du har "precis gått ut gymnasiet", så kan du prova vända dig till din "gamla" gymnasieskola - en vanlig policy är att skolorna hjälper sina f d elever under minst ett år efter avslutad utbildning.
    "Krokset" här kan vara att hitta en lärare som är behörig att sätta betyg i Moderna språk (thailändska). Lärare som är behörig i Modersmål (thailändska) har en annan behörighet och det är inte alls säkert att samma lärare även är behörig i just "moderna språk".

    Tips:
    läs även info på http://www.fragasyv.se/info/provning som jag hoppas kan vara till hjälp för dig.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare