Elev

    Hej! Jag har en fråga angående prövningar och att höja sitt jämförelsetal. Jag är nästan helt säker på att jag kommer gå ut gymnasiet med höga betyg men som inte kommer att räcka till min drömutbildning i universitet. Jag ska absolut göra HP men vill även höja mina betyg i fall jag misslyckas med provet. Frågar är såhär: är det enklast att höja sitt jämförelsetal genom att göra prövningar eller genom att göra något annat? Jag kommer vara 18 år och 10 månader när jag tar studenten därför tror jag att jag inte kan komma in i komvux direkt. Jag vill kunna höja mina betyg på snabbaste sättet så att jag kommer in så snabbt så möjligt. Om jag nu ska göra prövningar hur många får jag göra om månaden? Måste jag även flytta min adress? Eller behövs det inte? Tack så mycket mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Meritvärde- är summan av jämförelsetal plus meritpoäng därför vinner du både genom att höja snittbetyget och genom att uppnå högsta möjliga antal meritpoäng som är 2,5, eller i alla fall ha så många meritpoäng som du kan få.
    Läs gärna information på Gymnasieguiden/merit

    Ang.prövningar

    De som har slutat på gymnasiet får göra prövningar i hela Sverige. Du kan därför anmäla dig i olika kommuner samtidigt. Även om vissa kommuner inför begravning på antal prövningar, så gäller det i just den kommunen och du kan ”kringgå” det genom att samtidigt även anmäla dig i andra kommuner.

    Ang.åldersgräns för komvux-studier

    Efter tre år på gymnasiet är det tillåtet läsa på komvux även om man inte uppnådde viss ålder. För dig blir problemet då inte din ålder utan att du redan har godkända betyg i kurser du vill läsa om, för att höja betygen. Du får söka till komvux och kanske också kommer ha tur och kommer in på någon kurs (du kommer bli lågprioriterad pga du redan har godkända betyg).