Mimmi

    Hej! Jag är ute väldigt sent och det är ont om prövningar där jag kan anmäla mig just nu, och jag måste ladda upp betyget senast 2a december. Vet någon var det finns möjlighet att göra prövningar under november? Vill helst göra de genom Hermods. Tacksam för hjälp!

    • Anna : I Vilka kurser vill du göra prövningar? Och i vilken del av landet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,
    du uppger inte i vilka kurser du vill göra prövningar och i vilken del av Sverige du kan göra prövningar. Har du gjort prövningar förut? Vet du att du kommer behöva åka till provningslokal minst 2 ggr med ca 2 veckors mellanrum för varje prövning? Först är det den skriftliga delen och om ca 2 veckor - den muntliga. sedan kan det ta lång tid innan du får betyget. Vilket betyg man får på prövningen måste läraren och medbedömaren prata om sinsemellan och sedan dokumentera det och föra in i betygskatalogen, sedan kontrolleras det av utbildningsadministratör och rektor. Innan man får betyg i handen kan det gå upp till en månad efter sista prövningstillfälle... så ska du vara säker på att kunna ladda upp betygen den 2 dec på Antagning.se är det bäst att göra prövningar innan slutet på oktober eller i alla fall under första veckan i november, men anmälan till prövningar brukar krävas minst 3-4 veckor innan första prövningstillfälle, ibland ännu tidigare... Det kan alltså hända att det redan är för sent, att du inte kommer få betygen innan 2 december 2019, även om du skulle anmäla dig till prövningar idag.
    Om du inte längre är gymnasieelev, har du rätt att göra prövningar i alla de olika svenska städer, i hela landet. Men kan du verkligen åka flera ggr till vilken svensk stad som helst? Det tar tid och kostar pengar... Det jag vill råda dig till att du vänder dig till komvux (eller Prövningsenheten, om den finns) i de städer dit du kan lättare ta dig till - alltså inom pendlingsavstånd från där du bor.
    Det kan vara svårt att hitta var man kan göra en prövning. Det är många som vill göra prövningar och det är lärarbrist. Man ska planera på lång sikt... alltså flera månader innan - och så måste man också vara beredd på att det kanske inte går att göra prövning i just den kursen som man vill göra prövning i, tyvärr.