Irma

    Hej! Jag tänkte göra två prövningar i svenska 2 till hösten för att öka mina chanser att få A i det. Jag tänkte då göra det hos två olika samordnare. Får man göra det? Väljer jag sedan vilket av betygen jag laddar upp på antagning.se ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Irma,
    om man har flera betyg i samma kurs, då gäller det Högre betyget, så du kan ladda upp flera betyg i Svenska 2 på Antagning.se och det betyget som kommer att gälla (räknas in i BII, kompletteringsgruppen). I BI, direktgruppen, kommer det betyget räknas in som finns i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux.

    Hur många prövningar får man göra och var får man göra dem?
    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun de bor eller är folkbokförda i. Du kan därför anmäla dig i olika kommuner på komvux eller prövningsenheter eller hos privata utbildningsanordnare, om kommunen har upphandlat prövningsverksamhet hos en privat anordnare.

    Jag vill råda dig att anmäla dig till en prövning och förbereda dig väl inför prövningen. Det är vilka kunskaper du har som betyget speglar, inte tur... så du behöver inte chansa och anmäla dig till flera prövningar. Men jag förstår tanken du har och mot bakgrund av att det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till en prövning, så kan jag förstår att du vill använda båda "hängslen och livremmen" - och i så fall skulle jag försöka anmäla mig till en prövning som ligger så pass långt fram i tiden att jag hinner förbereda mig väl. Om du vill komplettera din ansökan till en svensk högskole-universitetsutbildning som startar vårterminen 2023, då brukar sista kompletteringsdagen vara 1 december, då ska du senast den dagen ha betyget "i handen". Det tar tid att få ut sitt betyg, så mitt råd är att prövningen bör påbörjas senast sista veckan i oktober, helst i mitten av oktober. Andra delen (den muntliga) i prövningen brukar ligga cirka 2 veckor efter första (skriftliga) delen; sedan ska läraren och medbedömaren samråda och sätta betyget; sedan bör administratör och rektor kolla upp att allt stämmer och rektorn skriver under betyget... det kan ta 2-3 veckor (ibland en hel månad) från sista prövningstillfället tills att du har betyget i "handen".
    Om jag var i "dina skor" skulle jag satsa för att förbereda mig väl och göra en prövning men om du ändå vill göra 2 st, så försöka göra det första snarast möjligt (för att se och känna på hur det går till) och boka den andra prövningen till mitten av oktober eller senast sista veckan i oktober (om du vill hinna komplettera högskoleansökan till VT-23).
    Men om du planerar komma in på en högskoleutbildning till hösten 2023, då har du mer tid på dig - du kan komplettera den ansökan till mitten av juni 2023. De exakta datumen för ansökningsperioder (till svenska högskole-universitetsutbildningar) och sista dagar för komplettering av ansökan kan du se på antagning.se/viktiga-datum