Suka

    Hej, jag tror inte jag kommer kunna studera Spanska 3 nu på gymnasiet då det verkar som att ingen kommer välja det nästa år som indvid val. Men jag behöver verkligen de extra poängena. Jag är inte spansk talande men jag anser att jag har goda kunskaper från grundskolan så jag undrar om jag kan göra spanska 3 prövningar och om ja, kan jag göra det medan jag går på gymnasiet? Och behöver man få A för extra poängen eller räcker det med bara ett E?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej!
    som gymnasieelev (medan man är just Gymnasieelev) har man rätt att göra prövningar i 2 fall: om man läste kursen och fick F Eller om en obligatorisk kurs inte kan erbjudas undervisning i (eller om undervisning pågick och kursen var inskriven i elevens Individuella studieplan men eleven var t.ex sjukskriven och missade så stora delar av kursen att hen inte ens fick F-betyg utan inget betyg).
    Jag har svårt att tro att du skulle få Spanska 3 inskriven i din studieplan på din gymnasieskola, för att i så fall åtar sig din gymnasieskola att ge dig undervisning i den kursen eller erbjuda dig prövning.
    Att erbjuda prövning är dyrt och besvärligt. Gymnasieskolorna gör inte det om de inte "måste".
    '''''''

    Du skriver att "ingen kommer välja kursen" och därför ska du inte kunna läsa den, men eleverna som idag går på grundskolan och läser spanska kan (många av dem) vilja läsa Spanska 3 under sitt första år på gymnasiet, alltså nästa år och det är inte förbjudet att ingå i en språkgrupp där eleverna från olika årskurser ingår. Alltså, all hopp är inte ute, tycker jag, utan du bör fråga på din skola om det skulle för dig vara möjligt att läsa Spanska 3 nästa år med eleverna från andra årskurser än din egen.
    ***
    Ang. Prövning
    Ponera att du fick göra prövning; har du kunskaperna? På grundskolan läser eleverna spanska som motsvarar innehåll i Spanska 1 och 2... men du vill ju pröva i Spanska 3, som är nästa kurs.
    Och vilket betyg du får i Spanska 3 spelar roll och ganska stor roll.
    För meritpoängen (en halv) är OK med endast E i betyg i spanska 3, men betyget i kursen räknas även in i ditt jämförelsetal/snittbetyg och på så sätt kan höjning av meritvärdet bli från + 0.1 till + 0.9... alltså beroende på om betyget i spanska 3 blir högre eller lägre än snittet av dina övriga betyg.
    Info om meritpoäng: gymnasieguiden.se/informeras/merit