marah

    Hej! Jag tar studenten i år och går samhälle-beteende. Jag har läst spanska 1 och 2, vilket innebär att jag inte får några meritpoäng av de. Dessutom har jag inte lagt till matte 3 eller eng 7. Tanken är att få läsa spanska 3 och 4 på komvux. Endast få meritpoängerna. Jag undrar om det kommer att räknas in i meritvärdet sen, eftersom jag kommer inte ta ett program som kräver det,. Jag kommer ta examnen med 2650 poäng. Eller är det endast prövning som gäller i sånna fall?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marah!
    du har rätt att söka till komvux men jag kan inte lova dig att du får plats på kurserna Spanska 3 och 4, eller ens på första kursen, Spanska 3. Skulle det vara så att du hade planer på att utbilda dig till lärare i spanska och behöva i så fall för särskild behörighet godkänt betyg i spanska 3, då finns det stor chans att få läsa den kursen på komvux (för att Mål med studierna blir för dig att Uppnå behörighet till högre studier). Spanska 4 krävs däremot inte för särskild behörighet till ngn svensk högskoleutbildning (dock kan den kursen eventuellt krävas till några utbildningar utomlands, kanske).
    Med det sagt, så blir det komvux beslut att ge dig plats på kurserna eller inte. Det som är en definitiv Rättighet är att läsa kurser på grundskolenivå. Alla studier på högre nivå än grundskola ges i Sverige "i mån av möjlighet". Komvux har begränsade resurser och en viss budget för varje kalenderår. Komvux måste, enligt de nya reglerna som gäller sedan 1 juli 2021, prioritera sökande som har "störst behov av utbildning", men vad man menar med "störst behov av utbildning" kan finnas olika åsikter om och komvux i olika kommuner kan tolka det på olika sätt.
    Mitt råd är att du söker läsa Spanska 3 på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Sedan, om du får plats på kursen och även får godkänt betyg i spanska 3, sök spanska 4. Det är mycket möjligt att du får plats på spanska 3 men ej på spanska 4. Du kan skaffa dig kunskaperna på egen hand och försöka hitta var du kan göra prövningar.
    Det är inte obligatoriskt att ha några meritpoäng. Du kan satsa på högskoleprovet (i stället för att försöka höja ditt meritvärde).
    Du kan också skaffa dig meritpoängen utan moderna språk, t.ex genom högre kurser i matematik.