Elev

    Hej Jag tänkte klara komvux men saknas 300 poäng så tänkte göra provningar men vet inte vilka ämnen har man större chans att klara. Kan man få studentexamen med 2300 poäng och ansöka till tandsköterska på yrkeshögskolan? Jag tycker att näthandel 1, biologi 1 är lättare än andra kurser men är lite orolig vet inte hur frågor kommer att vara och den sista kursen tänker jag på företagsekonomi 1. Tycker du att det finns några gamla provningar som kan tas hjälp ? MVh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba,
    tandsköterskor utbildas i Sverige inom yrkeshögskola.
    Yrkeshögskola får ta in även obehöriga, alltså examensbevis är inte ett absolut krav för att kunna komma in på en yrkeshögskoleutbildning.
    Utbildningar till tandsköterska är dock mycket populära och det är inte alls omöjligt med t.ex 20  behöriga sökande på varje studieplats, som konkurrerar med varandra. På så sätt kan det lätt bli så att utan examensbevis och utan några års erfarenhet av att jobba inom vården - så har man i princip ingen chans att komma in. Men jag tycker du ska söka i alla fall - till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av. Någon gång kan man ha tur och komma in!

    Rekommendationen (om man vill komma in på tandsköterskeutbildningen) är att försöka ta ut examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet och söka jobb inom vården som undersköterska, personlig assistent, omvårdnadsassistent eller på något sätt inom vården eller i andra hand på en arbetsplats där man har kundkontakter - alltså inom "serviceyrken".
    ************

    I din fråga nämner du några kurser och av dem är Biologi 1 mer relevant inför yrket tandsköterska än de andra 2 kurserna. Om du kan, läs eller gör prövningar i Vårdkurserna, som t.ex Medicin 1, Vård- och omsorgsarbete 1 och 2.
    På komvux är det ganska mycket friare vilka kurser som får ingå i examensbeviset (jämfört med gymnasiet). Prata gärna med SYV på komvux.

    Prövningar
    De som inte längre är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, men det är mycket svårt att hitta var man kan anmäla sig. Att klara av få godkänt betyg på prövningen om man inte läst kursen är mycket svårt (många gånger t o m omöjligt). Prövningar är i första hand för dem som har läst kursen och vill genom prövning höja sitt betyg. Det är dock inte förbjudet att anmäla sig även om man inte läst kursen, men hur man skaffar sig kunskaper blir i så fall "din egen sak". Personligen skulle jag avråda från att anmäla sig till prövningen i en kurs som man inte har läst.

    Om du kan ändra inriktning på dina studier på komvux mot Vård- och omsorg, gör det - är mitt råd.
    Och redan innan du får ut examensbevis, sök till alla de utbildningar inom yrkeshögskola som du är intresserad av.

    Andra vårdyrken
    Du kanske kan bli intresserad även av yrken Apotekstekniker, Steriltekniker, Med.sekreterare och Läkemedelstekniker. Alla de utbildningar finns också inom yrkeshögskolan. Och för utbud: se www.yhguiden.se