Hej Yusra,

    betyg från Prövningar är lika mycket värda som betyg från gymnasieskolan.
    Hur gammal är du nu? Vilket kalenderår fyller du 20 år (eller redan fyllt)? Om din ålder frågar jag för att det spelar roll - om du tillhör Komvux eller gymnasiet.

    Det bästa rådet jag kan ge dig är att boka tid med Studie- och yrkesvägledare i din kommun: om du är över 20 år eller fyller 20 år i år - på Komvux. Om du är yngre, då är du för ung för komvux... Svara ang. din ålder - så kan jag ge dig ett bättre svar.

    Om du svarar i vilken kommun du är skriven/folkbokförd, kan jag hitta kontaktuppgifter och hänvisa dig direkt till rätt ställe.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen, om din utländska gymnasieutbildning är på minst 2 år, finns det särskilda regler om möjlighet till Undantag>> ... men om din utbildning är kortare än 2 år eller om du ej har några betyg från utlandet, endast kunskaper - då kan det bli svårt att kunna använda dina utländska betyg.

    • : Tacksam för svar!! Jag är 22 och är mamma och vill verkligen inte läsa om gymnasiet nu så jag tänkte en snabb väg för mig att samla poäng är att uttnytja mina kunskaper och göra prövningar på komvux. Är det möjligt ? Jag vill söka våren och komma in hösten 2018? Vad tycker du
    • Anna : Det finns fler än ett sätt att uppnå Grundläggande behörighet på, ex. Reell kompetens. Om du kan bevisa att du har arbetat i minst 3 år på minst halvtid efter det att du fyllde 19 år + får godkända betyg i några kurser, blir du behörig på "reell kompetens"; se mer om det på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/ - på så sätt kan du få GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Sedan måste man många ggr ha även Särskild behörighet (som är olika för olika högskoleutbildningar) - plus du behöver göra HÖGSKOLEPROVET för att ha ngt. att konkurrera med om en studieplats. Vilken utbildning på högskolan vill du söka till? Om du svarar på det, kan jag se vad Särskild behörighet är.
    • Anna : Beroende på vilket yrke du är intresserad av, kan utbildningar finnas på olika ställen. Ex. om man vill bli pilot - då är det på YRKESHÖGSKOLA man läser, inte på en högskola. Men vill man bli läkare eller lärare, då är det högskola.
    • : In på utbildningen jag vill genom reell kompetens eller är det bara lottning ? Vill söka sjuksköterska
    • Anna : Genom REELL KOMPETENS kan du få GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Du måste också ha godkända betyg i de kurser som krävs för Särskild behörighet; till Sjuksköterskeprogrammet är Särskild behörighet - Matte 2; Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2. Du måste därför ha godkända betyg i de 3 kurser. Sedan måste du också göra högskoleprovet - för att ha ngt. att konkurrera med om en utbildningsplats. Du kommer i så fall att konkurrera i HP-urvalsgruppen (mot andra sökande som har giltiga resultat av högskoleprovet). "Lottning" tas i bruk endast i Undantagsfall, ex. när en sista plats måste "fördelas" på flera sökande med exakt samma meriter.
    Läs alla kommentarer