Lav

    Jag har fått slutbetyg och examen ett tag sedan. Och vill nu i efterhand höja vissa ämnen på komvux via prövningar. Jag har fått betyg i svenska 1,2,3. Men vill göra prövning i svenska som andra språk, då jag känner att jag kan få ett högre betyg där. Gå det att göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tyvärr går det inte ändra någonting i Examensbeviset. För att höja ditt jämförelsetal behöver du få högre betyg i samma kurser, alltså i Svenska 1,2 och 3.
    Jag förstår att det kanske känns ologiskt och orättvist, eftersom svenska och SAS är jämställda med varandra ämnen, men ändå går det inte att byta ut kurser i examensbeviset. Vi har tidigare ställt den frågan till flera sakkunniga och fick alltid samma svar: det går inte. Utan man måste få högre betyg i just svenska eller SAS - alltså samma kurs som finns med i exam.beviset från gymnasiet. Vi på FRåGA SYV kan inte ändra på reglerna. Vi kan endast svara om vad som gäller.

    Mattekurser i exam.beviset
    Dock kan du inom matematiken höja genom att göra prövning i "fel" (lättare) spår, t.ex om du i ditt examensbevis har betygen i matematik 1b eller 1c kan du göra prövning i matte 1a och högre betyget kommer räknas in. Detsamma gäller på nivå 2: i stället för betyget i matte 2b eller 2c kommer högre betyg i matte 2a. På nivå 3 finns endast kurser 3b och 3c - och det går bra att räkna in betyget i 3b i stället för 3c i alla andra fall än vid ansökan till de några få högskoleutbildningar där just matte 3c krävs för särskild behörighet.
    Vänligen
    ANNA