Sara

    Hej, jag går tredje året i en gymnasieskola i göteborg. (Ek programmet). Jag vill plugga till läkare och tänkte därför vid sidan av bedriva självstudier i No ämnen men jag har 2 frågor. 1. Får man bedriva självstuider om man går i gymnasiet? Isf hur går man tillväga? 2. Om vi säger att jag får göra prövningar, men jag får ”dåliga” betyg i prövningen, räknas det med i meriten när jag söker till tandläkarprogrmamet eller kan jag” byta ut” No ämnernas betyg mot andra betyg ex ekonomiämnerna där jag har toppbetyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    ingen kan förbjuda bedriva självstudier. Hur man bedriver självstudier bestämmer man själv. I matte finns det bra sida www.matteboken.se
    I andra ämnen är det svårare att hitta lika bra sidor...

    angående prövningar som gymnasieelev... du kommer tyvärr inte kunna göra prövningar i de kurser som inte ingår i din studieplan på gymnasiet. Det är dyrt och besvärligt för skolorna att erbjuda prövningar, därför görs det endast om det är elevens rättighet och det är det i endast två fall:
    - om eleven fick F i en kurs hen läste på gymnasiet
    eller
    - om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde erbjudas (eller om eleven pga sjukdom missat större delen av kursen men ändå tycker läraren och eleven att eleven kan klara av få godkänt betyg).