Elsa

    Jag går IB och där är det endast möjligt att göra två vetenskaper (jag gör kemi och biologi). Jag vill komma in i läkarlinjen efter, och då behöver jag tre vetenskaper. Jag vill därför på något sätt göra fysik, jag skulle gärna vilja göra den enligt svenska curriculum. Min skolas SYV föreslåde att jag skulle göra prövningen i fysik efter gymnasiet, men då hamnar jag i grupp BII, vilket är svårare att komma in på. Jag undrar om det finns något sätt att göra fysik 2 och hamna i BI gruppen. Kan jag läsa den med de vanliga icke IB klasserna på min skola eller något? (Jag gjorde fysik där jag bodde tidigare, så jag har redan baskunskapen av fysik och har redan gått igenom mycket av vad fysik 2 inkluderar) Tack på förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Din fråga gäller bli behörig till svensk högskoleutbildning och det är Antagning.se som kommer bedöma din ansökan och även placera dig till den urvalsgrupp där din ansökan hör till. Därför kan du med fördel fråga antagning.se och få svar direkt från de som bestämmer kring antagning - maila via antagning.se/sv/antagningsservicekontakt/kontakta-antagningsservice/mejla-oss/

    Om du på din skola kan läsa fysik måste du få svar -av din skola. IB-programmet är inte svensk utbildning utan Internationell. Vi på Fråga Syv kan därför egentligen inte svara på din fråga.
    Kan mycket väl vara så att även om du skulle fått betyg i fysik 2 innan datum för IB-diploma, så räknas betyget i fysik som komplettering, därför att det kommer finnas utanför det dokumentet som bekräftar grundläggande behörighet till högskolestudier. Varför kan inte din skola ge dig möjlighet läsa fysik inom IB-programmet? Prata med Syv på din skola en gång till. Vänd dig annars till IB-koordinator eller rektor på din skola.