ano

    hej, jag går i 9an ska snart börja gymnasiet, har valt linjen natur och gymnasium. Gymnasiet jag har valt har profiler inom naturvetenskap- medicinteknik och kriminalteknik. Jag vet inte vilken profil jag ska välja eftersom jag är intresserad av båda, spelar det roll vilken profil jag väljer, och hur påverkar det mig senare i framtiden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ano,

    det finns två Inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet - Naturvetenskap och Naturvetenskap & samhälle. Och inriktning läser man från åk2. Profiler finns inom Inriktningen, och du väljer därför under åk1 - innan åk2, om jag förstår det rätt. Du har därför mycket gott om tid innan du måste välja. Du kanske kan vänta med ditt beslut.

    Längre fram vet du mer om vad du vill och kan därför välja "mer rätt". Men annars så handlar det om några få kurser som inte är behörighetsgivande, och du kommer troligtvis att ha samma behörighet till högskola, oavsett vilken profil du väljer. Men hör av dig - skriv exakt vilka kurser som ingår i profiler. Det är inte nationella profiler, utan lokala; det är alltså varje gymnasieskola som själva bestämmer vilka kurser de "stoppar in" i profiler. Utan att veta vilka kurser som skolan har "stoppat in" i varje profil, är det svårt att säga ngt. mer.

    Bästa hälsningar

    ANNA