Rose
    Hej,
    Jag undrar vad det finns för program att läsa i Stockholm eller Uppsala förutom ”Politices kandidatprogram” på Uppsala universitet om man vill studera just statsvetenskap? Har funderat på att läsa det, då jag läst att statsvetenskap är en bred utbildning.

    Jag undrar även om det finns någon skillnad mellan samhällsvetareprogram på universitet och statsvetareprogrammet? På Sacos hemsida verkar de förklaras som samma, men jag har uppfattt det som att det är två olika utbildningar?

    Undrar också var någonstans man kan läsa om framtidsprognoser för statsvetare? Om det kommer bli lätt, medelmåttig, eller hård konkurrens de närmaste åren.

    Mvh,
    Sara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rose!
    Samhällsvetare - är ett mycket brett samlingsbegrepp där många olika yrken ingår, bl.a yrket Statsvetare. Alltså är Statsvetare en sort Samhällsvetare, men samhällsvetare kan vara statsvetare men kan också vara "någonting annat".

    Vad gäller utbildningsutbud på de svenska lärosätena, så sker det ständiga förändringar. Om du planerar söka till VT22, kommer utbud fastställas till mitten på september 2021 och då kommer de sökbara utbildningar finnas på www.antagning.se

    Du får givetvis redan nu kika på lärosätenas gemensam sida - www.studera.nu men det är inte alls säkert att alla utbildningar som blir sökbara till VT22 redan finns det nu. Eftersom du är intresserad endast av 2 lärosäten, kan du (annars) titta på just de lärosätenas webbplatser. Du kan också med fördel kontakta studievägledare på de institutioner där intressanta för dig utbildningar finns eller central studievägledning/karriärvägledning på de lärosätena där du vill läsa.
    Vad gäller yrkesprognoser, alltså hur pass lätt/svårt det blir att få jobb, så är det (tyvärr) ingen exakt vetenskap. Prognoser kan slå fel. Arbetsförmedlingen gör yrkesprognoser men jag kan inte se någon prognos för yrket statsvetare på AF´s webbplats. Kontakta AF och fråga om de kan säga någonting om prognos för Statsvetare.