Hej Solomiia.
    jag kan ge några exempel på högskoleutbildningar i Sverige som för behörighet kräver godkända betyg i gymnasiala kurser i franska: t.ex om man vill bli ämneslärare i franska + några internationella program eller program med internationella inriktningar. Se, nedan, webbplatserna där det berättas om utbildningar (OBS! det är endast några exempel, kan inte ge en fullständig lista bl.a för att utbud till HT21 kommer fastställas till mitten på mars 2021):
    umu.se/utbildning/program/amneslararprogrammet
    lnu.se/program/sprak-och-politik/inriktning-franska
    su.se/sok-kurser-och-program/hövka-fra
    du.se/sv/Utbildning/Program/amneslararprogrammet---inriktning-gymnasieskolan/franska
    Liu.se/utbildning/program/f7yef

    • Solomiia :

      Hej Anna, Finns möjlighet att prata med dig på telefon?

    • Anna :

      Fråga SYV är öppet forum (en webbplats) för att diskutera frågor om yrken och studier. Vi har ingen möjlighet att ge vägledning på telefon. :( ang.höja betygen som finns i examensbeviset så kan man förutom söka till komvux även försöka hitta var man kan göra Prövningar. Var god läs info på https://www.fragasyv.se/info/provning

    • Solomiia : Hej, Anna
    • Solomiia : Anna, snälla kan du skicka information om kurser som höjer meritvärde? Jag ser att information på Antagning är inte bra och gammal. T.ex. antagning skriver att Moderna språk 1, 2 höjer meritvärde men det inte stämmer korrekt.
    • Julia :

      Det är skillnad om man har svenska eller utländska gymnasiebetyg. Vi vet inte vilka betyg du har. Boka tid med SYV på komvux och visa dina gymnasiala betyg, då kan SYV på komvux svara vilka kurser som just för dig kan höja meritvärdet. Om SYV på komvux inte kan svaret, kan hen kontakta betygsexperter.

    • Solomiia : Jag kan inte lösa mitt problem på Komvux därför behöver jag hjälp på öppet public forum :(( Jag har utländska gymnasiebetyg och jag studerade på Komvux (Svenska, Eng). Kan ni snälla informera vilka kurser höjer meriter i min situation?
    • Julia :

      Läs information om vad som gäller för de med Utländska gymnasiebetyg på www.antagning.se och listan på kurser finns på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/utlandsk-gyutb/kurser_som_kan_hoja_meritvardet_for_dig_som_har_utlandska_betyg. Utgå alltså från informationen på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning - och om du inte får hjälp av SYVen på komvux, vänd dig till rektorn på komvux.
      Titta på alternativet: Allmän kurs på en folkhögskola. På ett läsår kan man få omdöme om grundläggande behörighet, där högsta möjliga omdöme är 4.0. Får man högt omdöme från en allmän kurs på en folkhögskola, har man god chans att komma in på högskoleutbildning; man prövas i BF-urvalet. Om studieform FOLKHÖGSKOLA var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola
      Gör högskoleprovet, om du kan! titta också på andra utbildningar, det är inte säkert att alla som så önskar kan höja sitt meritvärde så mycket som de skulle behöva för att kunna komma in på sin drömutbildning, tyvärr.

    Läs alla kommentarer