Solomiia

    Hej, Vilka program finns på universitet eller högskola som kräver Matematik 5?

    • Anonym Kanin :

      Inga program "kräver" matematik 5 som behörighet (idag iallafall). Det är däremot bra att kunna om man ska läsa på civilingenjörslinje o inte vill slita onödigt mycket det första året.

    • Solomiia : Tack så jättemycket för svar!
    • Anna :

      Jag vill också påminna om att matte 5 kan ge meritpoäng.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, du fick rätt svar i kommentaren på din fråga, från en "anonym". :) Det stämmer att inga svenska högskoleprogram kräver (i alla fall som det är idag, februari 2021) godkänt betyg i högre mattekurser än Matematik 4.
    Matte 5 kan ge meritpoäng ( + 1.0 om behörighet till utbildningen inkluderar matte4) och + 0.5 om det är lägre matte-behörighet som krävs, t.ex om man vill söka till socionomprogrammet där endast matte 2 krävs för behörighet, kommer godkända betyg i matte 3,4 och 5 ge sammanlagt + 1.5 meritpoäng som är max meritp.för matematik.

    • Solomiia : Jag behöver höja mitt meritvärde därför ansökte jag till Matte 5 och Moderna Språk 1, Franska. Komvux informerade mig att jag är inte antagen. En orsak: Ej prioriterat målgrupp. Jag vet inte vad kan jag göra i den här situationen. Hur kan jag höja mina meriter?
    • Anna : Moderna språk 1 ger inte meritpoäng. Det från mod.språk 3 och högre som man kan få meritpoäng. -- ang."ej prioriterad målgrupp" så gissar jag på att du är BEHÖRIG till högskola, så du vill läsa för att Konkurrenskomplettera, alltså höja ditt meritvärde. Och då stämmer det att du är lågtprioriterad av komvux. Du kan dock söka till varje ny start på komvux. Att de ej gav dig plats gäller endast för just den ansökan, men ej för framtida ansökningsomgångar. Du kan nästa gång ha tur och komma med, så - sök till varje ny start på komvux i din kommun.-- För övrigt så kan jag rekommendera Högskoleprovet. Du kan också titta på andra utbildningar - både på högskolenivå men även inom yrkeshögskola: www.yhguiden.se