salma
    Hej,

    Denna terminen började jag samhällskunskap/beteende och vill ändra till naturvetenskap/medicin. Både inriktningar och profiler är tillgängliga i samma skola. Om det finns plats (vilket det finns) kan jag ändra till för nästa termin. Jag är medveten om svårigheterna och är väldig dedikerad till att klara av och hinna ikapp under jullovet. Jag vill så gärna inte gå om ett år, och jag tror att jag kan klara av stressen. Har det hänt tidigare att man har ändrat till naturvetenskap andra terminen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Salma,
    det är upp till rektor på Naturvetenskapsprogrammet att besluta om.
    Att du är beredd att satsa och läsa ikapp är jättebra, men det handlar inte endast om det utan även om att det är extra jobb för lärare att ge handledning och eleverna som läste på NA från början och som redan har fått info och instruktioner/introduktion och läste matte /svåraste spåret/ i snabb takt + fysik och kemi (vilket man inte läser på samhällsvetenskapsprogrammet) ska "beröbas" lärarstöd i den graden, i vilken de har rätt att få det.
    Lärare kan ju inte inom samma arbetstid både fortsätta undervisa "vanliga naturelever" och ge extra stöd och handledning till en ny elev som försöker läsa ikapp. Helt utan stöd och handledning går det inte - exempelvis är det möjligt att NA-eleverna får betyg i Matemaik 1c redan till jul och du läste lättare kurs Matematik 1b och bara halvan av den - till jul. Och hur ska du hoppa in i kemi och fysik-undervisning utan stöd och handledning?
    Om rektor "beordrar" lärare att ge stöd och handledning till dig, kommer lärare kräva få betalt för övertid eller så ger dem mindre tid åt "vanliga NA-elever", vilket drabbar rätt många elever; eleverna och föräldrar kan börja klaga - till och med till Skolinspektionen.
    Sedan tillkommer det också "rättviseaspekt": om du får byta så, varför skulle inte alla andra elever som också vill byta också få göra det? Om en får, borde alla få, som så önskar. Det kan snabbt bli en ohållbar situation på skolan i så fall.
    Det jag beskriver ovan är de "vanliga anledningar" till varför eleverna ej får byta program på det viset som du önskar.
    Att få byta enligt dina önskemål är mycket-mycket ovanligt. Personligen känner jag inte att någon fick göra det. Men det är inte förbjudet att fråga rektor på NA-programmet. Var dock beredd på ett "nej". Och tänk på att det i så fall beror inte på dig och din förmåga att läsa ikapp, utan på alla de omständigheterna som jag har beskrivit (ovan i detta svar).

    Vänligen
    L.

    Liselotte