Linnéa
    Hej! Jag går Teknikprogrammet inriktning Design och Produktutveckling
    På min skola är 300 p av de 400 p på programfördjupning redan förvalda, man kan alltså bara ha en valfri kurs
    Skolan har att erbjuda 4 olika kurser, jag vill helst läsa två av dem, matematik 4 och fysik 2, kan man då lägga till en av kurserna som utökad?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    Se programplan för Teknikprogrammet, det är det generella planen som inte är anpassad till någon skola, ... det är mycket riktigt att det 400 poäng programfördjupning man väljer på TE. Men sedan är det ju också 200 poäng Individuellt val som man väljer på alla program.

    Så - frågan är om du kan läsa en av dem kurserna (matte 4 eller fysik 2) som en kurs inom Individuellt val?

    Ang. utökade kurser - det är inte en rättighet att läsa utökat. Det är rektor som beslutar. Många gymnasieskolor säger Nej till att bevilja läsa utökat. Det är, nämligen, en "onödig kostnad" för en skola, pga skola inte är skyldig att erbjuda läsa utökat, och skola får inte mer pengar för att ge mer undervisning, dvs en skola "går minus" ekonomiskt på att bevilja läsa utökat.

    Det är billigare för skolan att byta ut en av de "obligatoriska" :) skriver i "..." för att det valfria kurser, men som är förvalda åt dig av någon annan - då blir de "obligatoriska" för dig (hoppas du förstår hur jag menar) - mot en kurs som du vill läsa. Frågan är då om det går ihop i schemat och om det finns lärarkapacitet så det räcker.

    Visst, finns det exempel på alla man läser utökat (och ibland ganska mycket utökat , till och med) men det rekommenderar vi att försöka undvika. Om du läser på mer än heltid (och det gör du när du läser U-kurser, utökade kurser) då kan det leda till överansträngning och till lägre betyg i alla kurser. Du får också inte mycket "kredit" för att ha läst utökat... det finns inga speciella fördelar vid ansökan till högskola, t.ex - att man har läst U-kurser.

    Mitt råd är att du pratar med SYV på din skola, förklarar att du vill eller behöver för behörighet till eftergymnasiala studier läsa både Matte 4 och fysik 2 och frågar om hur ni kan hjälpas åt och "trycka in" dem båda i programmets 2500 poäng. Och att du bara i andra hand, om det inte går att få in dem inom 2500 poäng, frågar om SYV kan ansöka hos rektor om att få läsa utökad kurs, för dig... eller om hur ansökan om U-kurser går till på din skola.

    Bästa hälsningar

    ANNA