Potatis

    Hej. Jag skulle vilja bli programmerare efter gymnasiet, men skulle det kunna gå med ekonomiprogrammet? Jag har kunskaper inom programmering och vet att teknikprogrammet hade varit det bästa valet, men matten där känns som ett rent jävla helvete. Jag tänker också att jag väljer ekonomiprogrammet eftersom att jag har ett stort intresse för juridik. Men om jag ångrar mig så vill jag kunna bli programmerare, hur ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    "programmerare" är ett samlingsnamn för ett antal yrken inom DATA-IT. Vad gäller utbildning, så finns de som är nästan helt självlärda. Annars gäller ofta följande: Programmerare kan ha väldigt olika utbildningar i bagaget, men allt oftare efterfrågar arbetsgivare att den som söker anställning som programmerare ska ha en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola (inom DATA-it område).
    Om du inte är bra kompis med matten, då kanske högskoleutbildning inom programmering inte något du vill eller kan läsa... där kommer du behöva minst (längst) godkänt betyg i matematik 3c, ofta i matematik 4. Men utbildningar inom yrkeshögskola får du gärna titta på... där krävs ofta endast matematik 2 med godkänt betyg för att bli behörig till de olika DATA-it yh-utbilndingar där programmering ingår (i alla fall ) som en del i utbildningen. vilket program man gick på gymnasiet brukar ej spela roll, utan uppfyller man behörighetskraven, då är man behörig sökande och yrkeshögskola kan även göra undantag och ta in även obehöriga.
    OBS! läs gärna gymnasiekurs Programmering 1 (bör finnas som valbar på gymnasiet), och även andra data-programmeringskurser (alla du kan få läsa på din gymnasieskola) - prata med SYV-en på gymnasieskola om det.

    Titta gärna på några exempel på yh-utbildningar:
    utbildning/nackademin/internet-of-things-utvecklare
    utbildning/nackademin/frontend-utvecklare
    utbildning/nackademin/devops-integrerare
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/dev-ops-engineer
    utbildning/xenter-botkyrka/vfx-artist
    utbildning/campus-nykoping/systemutvecklare-net
    utbildning/xenter-botkyrka/it-sakerhetsspecialist
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/it-projektledare
    utbildning/cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare
    utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare