Hej Fia,

    inriktningskurserna på Teknikprogrammet utgör endast 12% av hela programmet (300 poäng av 2500 p).

    Och det kan du se i Programplanen för TE>>>

    Det är följande kurser som ingår i de två inirktningar som din fråga gäller:

    Till Programmerare eller Webbdesigner läser man vanligtvis på eftergymnasial nivå - på högskola/universitet eller på en Yrkeshögskola, t.ex.
    Det är olika behörighetskrav som ställs för att komma in på de olika eftergymnasiala utbildningar, ex. för att komma in på Civilingenjör-inom-Datateknik krävs det bl.a godkända betyg i Matematik4 och Fysik2 och de kurser ingår i inriktning Teknikvetenskap på TE.
    Men det går ofta att läsa Matte 4 och Fysik 2 även som kurser inom programfördjupning, oavsett vilken inriktning man läser på TE (på inriktningen Teknikvetenskap ingår de dock som Obligatoriska kurser).

    Se gärna exempel på några yrkeshögskoleutbildningar:
    handelsakademin/front-end-developer-handelsakademin-goteborg
    Handelsakademin/back-end-developer-handelsakademin-goteborg
    Östsvenska-yrkeshogskolan/mjukvaruutvecklare  - i behörighet ingår "minst en gymnasiekurs i programmering eller godkänt betyg i matematik3";
    Nackademin/it-infrastrukturspecialist-nackademin-stockholm   - behörighet till den utb. ingår Dator- & nätverksteknik1;
    Nackademin/devops-integrerare - i behörighet till den ingår Programmering 1.