A

    Hej! Jag har snart gått klart första ring i gymnasiet men vill gärna byta skola då jag inte trivs där. Jag går i teknik med inriktning teknikvetenskap och vill fortsätta göra det, fast vill även plugga programmering och allt som har med AI att göra! Vilka skolor erbjuder det? Har haft väldigt svårt att hitta gymnasium med det jag vill plugga till, så tänkte komma hit och fråga! Tack.

    • Julia : Kan du tänka dig gå på gymnasiet i hela landet, alla svenska städer eller ngn specifik stad&län? Och i så fall vilken stad? :)
    • SYV-besökare :

      stockholm-science-innovation-school-ssis - samarbetar med företag inom AI och har olika projekt som kopplar mellan programmering och teknik för AI.

    • Anna :

      Tullinge-gymnasium erbjuder läsa en kurs Programmering 1.
      Och Rudbeck-sollentuna erbjuder läsa kurserna Programmering 1 och 2.
      Även Jensen-gymnasium-norra - erbjuder Programmering 1 och 2 men har  inte ett tydligt fokus på AI.
      NTI-gymnasiet Nacka erbjuder följande: Programmering 1-2 och tillämpad programmering på TETEK (alltså TE/inriktning Teknikvetenskap). Och på TEINF (inriktning Informations- & medieteknik) finns Programmering 1-2, tillämpad programmering, webbutveckling och webbserverprogrammering.
      Åva gymnasium erbjuder programmering 1och2, matematik 5 och specialisering.

    • Anna :

      Kom på att inte alla kanske direkt kommer på att AI är en förkortning för Artificiell Intelligens; kika gärna även på framtid.se/reportage/artificiell-intelligens

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A,
    vi vet inte i vilken del av Sverige du vill/kan läsa på gymnasiet.
    TE/Teknikvetenskap erbjuds i Sverige på ca 126 gymnasieskolor, se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?te/teknikvetenskap
    Eftersom du uppger att det är just inriktning teknikvetenskap du vill läsa, då bör du se i listan (ovan).
    Mitt råd är att du gör ansökan till år1 via gymnasieantagningen - inom Omvalsperioden. Du kan också samtidigt kontakta rektorn på de skolorna som du är intresserad av och fråga om du kan "hoppa in" i år 2, men för det kommer rekton be dig att visa upp betygen från år1 + närvarorapport från din gamla skola + en förklaring (av dig) varför du vill byta skola (så brukar det i alla fall vara) - och att hoppa in i år 2 kan bli aktuellt endast om ngn ledig plats finns på den nya skolan.
    Genom att söka till år 1 kan du konkurrera om plats på dina grundskolebetyg. Om du blir antagen, och visar upp betygen från år1, borde du bli uppflyttad till år2 på den nya skolan. Så, det är en mycket säkrare väg att gå, än att hoppas på att ngn rektor tar in en elev in i år2 (vilket kanske inte alls blir möljilgt t.ex pga ingen ledig plats finns).