Sara
    Hej!

    Jag undrar om mitt projektarbete (100p) med MVG kan räknas om till ett gymnasiearbete E? Om man kan använda mitt projektarbete, för att t ex få min yrkesexamen, räknas den då in med 100 p eller går den "utanför" poängen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!
    Projektarbete (en "gammal" kurs) och Gymnasiearbete är lika stora kurser och liknar varandra på flera sätt.
    Dock kan man inte säga att Projektarbete kan räknas in i stället för Gymnasiearbete - rakt av.

    Om du vill få yrkesexamen från komvux måste du uppfylla ett antal krav - där godkänt betyg i gymnasiearbete är bara ett av de kraven. Det kan också spela roll hur länge sedan du fick betyg i Projektarbete. Huvudregeln är att betyg i enskilda kurser gäller tillsvidare men om man ska sätta ihop kurserna till ett dokument som bekräftar gymnasiekompetens, får inte betygen vara "för gamla". Är betyg i Projektarbete som du har äldre än 8 år, är det inte säkert det kan tas med.

    Jag vill ge dig rätt och relevant information men för att kunna göra det, är det viktigt att veta mycket mer än det som du förklarar i din fråga.

    - Vilken utbildning vill du bli behörig till att söka?
    - Vilket år fick du dina gymnasiebetyg?
    - Vad "heter" det dokumentet som du fick när du avslutade dina gymnasiestudier?

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!
    ANNA
    • : Tyvärr är det 12 år sedan som jag fick mitt betyg i Projektarbete. Den här frågan kanske jag istället skulle ha skrivit i samma fråga som Kurser som är likvärdig med Programhantering. http://www.fragasyv.se/fragor/kurser-som-aer-likvaerdig-med-programhantering. Jag har bara ett samlat betygsdokument, men önskar nu färdigställa mina studier och få en yrkesexamen. Jag har bl.a. Administration 1 och 2 sedan tidigare. Har börjat läsa om de gymnasiegemensamma ämnena också då dessa var för gamla.
    • Anna : I vissa fall kan man ta in äldre kurser (som är mer än 8 år gamla) - in i ett Slutbetyg. För att kunna göra det, krävs det att du kan påvisa att du höll kunskaperna "vid liv" genom ditt arbete eller genom att du läste en överliggande kurs för inte så länge sedan: exempel - om du t.ex. har 12 år gammal betyg i Matematik A men förra året läste Matte B (eller Matte 2), en "överliggande kurs" som helt bygger på kursen i vilken du har ett "gammalt" betyg - då kan man göra undantag och ta med det gamla betyget in i ett Slutbetyg. Det är individuella bedömningar som görs ang. varje kurs. Det är rektor på komvux i den kommunen som du är folkbokfört som formellt sett fattar alla de besluten. Rektor förlitar sig ofta på SYV, som har kunskaper i vilka regler som gäller och vilka undantag man kan göra. I större kommuner förekommer det att flera olika SYV-ar samlas och tillsammans tar tag i "gamla" Slutbetygsfrågor, slår sina kloka huvudena "ihop" och sitter och "dividerar" alla för- och nackdelar och vrider och vänder på reglerna för att kunna komma fram till ett beslut som inte strider mot regelverket men samtidigt gynnar de studerande.