Johanna
    Jag fick reda på förut vad som var skillnaden i utbildning mellan läkare och psykolog. Nu tänkte jag fråga vad som är skillnaden mellan läkare och psykiatriker.

    Alltså, om man går IB, vad behöver man läsa om man vill bli behörig till att läsa på högskolan till psykiatriker?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna,
    En psykiater (detsamma som psykiatriker) är en läkare med specialistutbildning i psykiatri.
    Psykiatri - är en ”medicinsk specialitet som har psykiska störningar, deras yttringar, orsaker, behandling och förebyggande som ansvarsområde”, enligt Nationalencyklopedin. Alla blivande läkare går visserligen en 10 veckors kurs i psykiatri under grundutbildningen och tjänstgör tre månader vid psykiatrisk klinik under sin allmäntjänstgöring (AT). Men sedan kan man som läkare specialisera sig som psykiater.
    Specialistutbildningen innehåller, utöver psykiatri, även internmedicin, allmänmedicin och neurologi.
    Eftersom psykiatrer är läkare, har de framför allt kunskaper i psykofarmaka, alltså läkemedel för behandling av psykiska störningar. Psykiatern har också en grundutbildning i psykoterapi, men av olika skäl är det i praktiken framför allt läkemedelsbehandling som används av psykiatrer inom hälso- och sjukvården.
    Det är Läkarprogrammet på högskola/universitet som man bör söka om man vill bli psykiatriker. Det är behörighet till Läkarprogrammet som man behöver skaffa sig.
    Med vänliga hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack så mycket!
    • Julia : Vi på Fragasyv.se är glada om vårt svar blev till hjälp för dig! *L* ;-)