Linn
    Hej jag undrar om det är möjligt att bli Psykolog eller beteendevetare trotts att man läser estetik media på gymnasiet? Jag går just nu Samhäll Beteendevetenskap första året på gymnasiet men jag tycker att det är så otroligt tråkigt just nu eftersom att vi har ungefär samma ämnen som i högstadiet det vill säga, matte,natur,samhäll,historia,svenska, engelska och moderna språk. Det är inget som är nytt och känner mig uttråkad och omotiverad i skolan. Om jag skulle byta vet jag med säkerhet att jag skulle tycka det är roligt på grund av att det är det som jag älskar att hålla på med på fritiden och jag älskar allt som har med kreativitet att göra trotts det är jag ganska säker på att det är psykolog jag vill bli. Kan jag då byta inriktning till estetik och media oh ändå bli det eller kommer något att saknas?Jag tar min utbildning seriöst men om jag kan få ha roligt på gymnasiet och ändå kunna bli psykolog så vore det ju kul men annars får jag bara stå ut. Jag kommer trotts allt kunna lägga till bild och annat tredje året om jag fortsätter på samhällsvetenskapliga linjen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, behörighet till Psykolog är - Grundläggande behörighet (som till alla högskoleutbildningar) + Matematik 2 & Samhällskunskap 1b.
    Samhällskunskap 1 b läses dom obligatorisk kurs på både SA och ES. Matematik 2 läses inte på ES som obligatorisk kurs men får läggas till inom Programfördjupningen.
    Grundläggande behörighet får du på alla gymnasieprogram i fall du tar ut examen /på yrkesprogram måste dock ett par-tre kurser läggas till men på alla högskoleförberedande program dvs även på ES får man grundläggande behörighet/.
    Det är inte svårt att bli BEHÖRIG till Psykolog. Det som är svårt är att kOMMA IN på utbildningen eftersom antagningspoängen brukar vara ganska höga. Om man är behörig, kan man komma in på resultatet av Högskoleprovet.
    Om du även vill konkurrera med betyg, gäller det att ha höga betyg. Meritpoängskurserna höjer Meritvärde av dina gymnasiebetyg. För Meritpoäng läs Engelska 7 och matte 3&4 eller moderna språk 3&4. Ang. Högskoleprovet, så kan du anmäla dig till vårens prov och upprepa HP varje höst och vår - då har du störst chans att uppnå ditt "personliga rekord" vilket brukar inträffa 4-de eller 5-te gången man gör HP.
    Önskar dig allt väl!
    ANNA Syv