Hej, Bianca,
    Psykolog >> är i Sverige ett reglerat yrke (legitimation krävs) och det är examen från psykologprogrammet (högskoleutbildning på fem år) som man bör ha för att kunna få legitimation och få titulera sig leg.psykolog. Behörighet till psykologprogrammet (särskild behörighet) är godkända betyg i Matematik 2 och i Samhällskunskap 1b.
    Vill man direkt efter gymnasiet kunna söka till psykologprogrammet, kanske är SA, beteendevetenskap /eller en annan inriktning på SA/ - att föredra.
    Men det finns exempel på att elever efter Vård- och omsorgsprogrammet eller efter Barn- och fritidsprogrammet söker till psykologprogrammet /men för det måste de ha tur och bland annat få läsa matematik 2, vilket ej ingår i yrkesprogram på gymnasiet och därför inte kan finnas någon garanti på att få läsa den kursen om man går på ett yrkesprogram/.

    Vill men sedan när man redan är legitimerad psykolog, arbeta just med kriminella ungdomar - gör man det genom självstudier; arbetslivserfarenhet och kanske också  med hjälp av någon kurs/fortbildning... men det kan gå att få ett sådant jobb direkt efter psykologprogrammet också, även utan någon vidareutbildning - känner vi exempel på.

    Det finns alltså inte ngt. speciellt program på gymnasiet för dem som vill senare läsa till psykologer. Alla kurser som krävs för behörighet till psykologprogrammet ingår i följande gymnasieprogram: Samhällsvetenskapsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet och Ekonomiprogrammet.

    Tips på gymnasieskolorna i Stockholm som erbjuder profil eller fördjupning i kriminologi - >>gymnasieguiden.se/gymnasium?query=kriminologi; inte för att det är ett krav för att senare bli psykolog eller kriminolog utan för att du verkar vara intresserad av det ämnet och då blir det ännu roligare för dig att läsa på gymnasiet!