Anna
    Hej jag undrar om jag kan utbilda mig till psykolog om jag läser Humansistiska programmet ? Om det finns något, vilket ämne behöver jag läsa till?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anna,
    Behörighet till Psykologprogrammet är Grundläggande behörighet samt matematik 2 och samhällskunskap 1b.
    Eftersom Matematik 2 inte ingår som en obligatorisk kurs på Humanistiska programmet, är det den kursen som du behöver lägga till.
    Matematik 1b ingår som obligatorisk kurs och Matematik 2b kan du läsa som Programfördjupande kurs eller inom Individuellt val.

    Du BEHÖVER lägga till bara Matematik 2b, men i fall du vill höja konkurrensvärde av dina betyg kan du även välja läsa Engelska 7 samt högre kurser i Matematik /dvs Matte 3 och 4/. Även Moderna språk från steg 3 och högre kurser - kan ge Meritpoäng.
    Du kan läsa om regler kring Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte