Lina
    Hej! Jag undrar om ni har någon koll på om det går att jobba privat som psykolog via Skype? Jag skulle väldigt gärna vilja ha ett jobb online så att jag kan resa mycket, och eftersom jag pluggar psykologi så funderar jag på om jag skulle kunna erbjuda terapi online. Eller finns det några problem med det som jag inte är medveten om? Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina, Psykolog är i Sverige ett av de så kallade "reglerade yrken". Kika gärna på framtid.se/yrke/psykolog och man behöver legitimation som man endast kan få efter godkända studier på pyskologprogrammet. Hur det är i andra länder - kan vi tyvärr inte redogöra för.

    Är man legitimerad psykolog och kan skaffa sig betalande kunder för att utföra samtal on-line - varför inte? tänker jag. Kör på! och lycka till! dock kan jag tänka mig att det kan bli svårt att skaffa så pass många betalande kunder så att man kan försörja sig på det. Då psykologisk hjälp erbjuds i Sverige även kostnadsfritt... och de som behöver den hjälpen kanske inte alltid kan betala. Men du får gärna testa och vi hoppas det går bra för dig.

    Vänligen
    Julia SYV